Cvičení

Pokud trpíte psoriatickou artritidou, je nutnou součástí vaší léčby také pravidelné a správně prováděné cvičení. Zpočátku vám hlavní zásady cvičení a základní cvičební sestavy poradí rehabilitační pracovník, každodenní snaha je však už čistě výsledkem vašeho odhodlání a silné vůle. Cvičení při psoriatické artritidě lze rozdělit na cviky protahovací, uvolňovací, posilovací a vytrvalostní.

Protahovací cvičení

Má za úkol udržet co největší rozsah pohybů v kloubech a uvolnit svaly a šlachy. K tomuto typu cvičení patří například krouživé pohyby v kloubech. Začínáme od ramen a přes lokty a zápěstí přejdeme ke kloubům na rukou, které protáhneme svíráním a rozvíráním pěstí. Palce navíc procvičíme kroužením nebo překládáním napříč dlaní.

Podobně procvičíme klouby na nohou. Páteř protáhneme pomocí cviku zvaného kočičí hřbet, úklony do stran a dopředu. Krční páteř cvičíme otáčením hlavy ze strany na stranu, úklony k ramenům a krouživými půlkruhy dopředu z jednoho ramene na druhé.

Posilovací cvičení

Svaly jsou hybnými pákami kloubů. Proto byste se o ně měli starat a nenechat je ochabnout. Základním cvičením je obyčejná chůze, která trénuje páteř a dolní končetiny.

Existuje mnoho sestav na posilování svalů celého těla. Posilovat můžete i s jednoduchým náčiním, například s gumovými pásy. Posilovací cviky vhodné právě pro vás vám poradí rehabilitační pracovník.

Vytrvalostní cvičení

Je základem dobré fyzické i psychické kondice. Základními cviky jsou chůze, běh a plavání. Kromě toho, že se trénuje krevní oběh a dýchání, přispívá hlavně chůze k boji proti osteoporóze – řídnutí kostí.

Hlavní zásady cvičení:

  • Cvičte nejméně dvakrát denně, například půl hodinky ráno a večer.
  • Neprotahujte klouby do extrémních bolestivých poloh.
  • Posilujte svaly, tvoří oporu a hybnou páku kloubů. 
  • Udržujte se v kondici, vhodné je chození, plavání, jízda na kole. 
  • Cvičte, abyste neměli nadváhu, která přetěžuje klouby.
  • Necvičte s klouby, ve kterých právě vzplanul zánět. 
  • Po cvičení si odpočiňte.