Cvičení

Pravidelný pohyb a cvičení (Kdy a jak cvičit) jsou důležité pro zachování dostatečné svalové síly a udržení funkčního rozsahu pohybu ve všech kloubech. Cvičit byste měli pravidelně, nejlépe dvakrát denně – ráno a večer.

Před cvičením je vhodné zařadit teplou koupel, po které je snazší rozhýbat klouby v celém rozsahu jejich přirozeného pohybu. Pohyb by však nikdy neměl být vykonáván do extrémních bolestivých poloh. Po správném rozcvičení by klouby neměly bolet déle než několik minut. Je vhodné pravidelně konzultovat fyzioterapeuta a využít rehabilitaci k nácviku domácího cvičení.

Jak jednoduše rozcvičit jednotlivé klouby?

  • Klouby na rukou rozcvičujeme uzavíráním a otevíráním pěsti. Můžeme při tom například mačkat gumový míček nebo kroužek. 
  • Zápěstí rozcvičujeme kroužením v kloubu. 
  • Loketní kloub rozcvičujeme jednoduchým natahováním a pokrčením paže v lokti. 
  • Ramenní kloub rozcvičíme nejlépe, pokusíme-li se postupně spojit dlaně nad hlavou, před hrudníkem a za zády. 

Sestavu cviků optimální pro váš zdravotní stav a stupeň kloubního postižení vám zpočátku pomůže sestavit rehabilitační pracovník. S ním můžete spolupracovat i nadále, avšak pravidelnost a důkladnost domácího cvičení už bude záležet jen na vašem rozhodnutí a sebekázni.
Po cvičení je důležitý vydatný odpočinek. Přes den byste si měli dopřát 30 až 60 minut odpočinku vleže. Klouby by měly při odpočinku zaujímat přirozenou polohu, aby se předešlo vzniku jejich nežádoucích deformit.

Kromě pravidelně prováděné sestavy domácího cvičení jsou pro pacienty s revmatoidní artritidou vhodné i některé sportovní aktivity na čerstvém vzduchu. Například pravidelné procházky, jízda na kole, plavání nebo turistika.

Cviky s doskokem a míčové hry u pacientů s osteoporózou nedoporučujeme, protože by mohly zvýšit riziko zlomeniny.

Kdy a jak cvičit?

Nejvhodnější je cvičit dvakrát denně, ráno a večer po teplé koupeli. Komplexní cvičební program měl zahrnovat tři typy cvičebních sestav: posilování, sestavu pro udržení nebo zvýšení pohyblivosti a cvičení na posílení celkové kondice.

Posilování může být prováděno s přiměřeně těžkými činkami nebo závažím na posilovacích strojích. Vhodné je také cvičení s gumovými pásy. 

Cvičení pro zvýšení pohyblivosti spočívá především v protahování. Je důležité protáhnout každý kloub zvlášť v celém rozsahu jeho pohybu. Protahování by však nemělo být extrémní a silně bolestivé. 

Cvičení pro udržení kondice by se mělo stát pravidelnou součástí vašeho denního režimu. Stačí krátká procházka, návštěva bazénu nebo chvilka jízdy na kole.

Neexistuje žádný ideální cvičební program vhodný pro každého, záleží na vašich časových možnostech a aktuální fyzické kondici. Přesto – aby cvičení vůbec mělo nějaký smysl – mělo by být protahovací a silové cvičení prováděno denně a cvičení pro udržení fyzické kondice alespoň 30 minut nejméně čtyři dny v týdnu.