Kdy a jak cvičit

Cvičení je základem pro léčbu Bechtěrevovy nemoci. Brání ztuhlosti páteře a ve výsledku působí i úlevu od bolestí. Cvičte každý den, nejlépe půl hodiny ráno a v poledne. Účelem je protažení páteře a velkých kloubů a podpora žádoucího rozsahu pohybu.

Ukažme si několik základních cviků.

Cvik zvaný kočičí hřbet jistě každý zná. V pozici na všech čtyřech (opřeni o dlaně a kolena) střídavě prohýbejte a zakulacujte hřbet.

Lehněte si na záda, ruce podél těla. Zhluboka se nadechněte (hrudník–břicho), zvedněte pánev a opřete se o chodidla nohou a pak s výdechem (břicho–hrudník) pánev opět položte na podložku.

Lehněte si na záda, pokrčte kolena a sepněte předpažené ruce. Střídavě vytáčejte kolena a paže na protilehlou stranu těla, záda se přitom snažte nevzdálit od podložky.

Cvik procvičuje rovnováhu a uvádí do pohybu spoustu drobných svalů, které nesmí zůstat v nečinnosti. V pozici na všech čtyřech (opřeni o dlaně a kolena) zvedejte střídavě levou nohu spolu s pravou paží a pravou nohu s levou paží.

Vleže na zádech přitahujte napnuté paže k pokrčeným kolenům (jakoby nedokonalé sedy–lehy).

Posaďte se zpříma na pevnou a stabilní židli a střídavě se uklánějte do obou stran.

Opět vsedě na židli pomalu vytáčejte trup střídavě do obou stran.

Opřete se jedním kolenem o židli, propněte paže za zády a mírně podřepněte v koleni druhé nohy.