Novinky - psoriáza

Oslabte moc lupénky kvalitní stravou

Oslabte moc lupénky kvalitní stravou

Neexistuje žádný vědecký důkaz, že by určité potraviny měly přímý pozitivní vliv na psoriázu. Je však dokázáno, že snížení hmotnosti může zmírnit symptomy onemocnění – doporučuje se proto vyvážená strava a stabilní váha. Která jídla jsou tedy vhodná, a jakých je naopak potřeba se vyvarovat?

Co v jídelníčku upřednostnit 

1. Ryby a mořské plody

Omega3-mastné kyseliny jsou základem zdravé výživy. Rybí tuky se účastní snižování aktivity zánětu a pomáhají imunitnímu systému, který je u psoriázy hyperaktivní. Nejlépe by ryba měla být součástí jídelníčku alespoň dvakrát týdně.

2. Zelenina 

Neexistuje studie, která by dávala do souvislosti ovoce a zeleninu s poklesem příznaků lupénky. Psoriáza je však zánětlivé onemocnění a určité druhy zeleniny mohou mít částečně protizánětlivé vlastnosti – a mezi takové patří právě mrkev, dýně, sladké brambory, špenát či brokolice.

3. Obilniny

Další součástí kvalitní vyvážené stravy jsou nejlépe celozrnný chléb, těstoviny, ovesné vločky nebo rýže. Obsahují různé druhy protizánětlivě působících látek a jsou bohaté na vlákninu.

4. Maso

Je nejlepší vybírat si kvalitní libové kuřecí nebo krutí maso. Někteří lidé s lupénkou dokonce udávají, že došlo ke zmírnění jejich symptomů po omezení červeného masa ve stravě – to může dokonce zvyšovat aktivitu zánětlivých procesů v těle. Pokud ho jíst chcete, snažte se vybírat alespoň dobré a méně tučné druhy.

5. Oříšky a avokádo

„Dobré tuky“ jsou polynenasycené mastné kyseliny (ořechy, rostlinné oleje, avokádo) a mononenasycené mastné kyseliny (sójový olej, vlašské ořechy, lněná semínka, určité ryby). Samozřejmostí je však konzumace v přiměřeném množství. Důležité je vyhýbat se nasyceným a transmastným kyselinám.

6. Borůvky a spol.

Borůvky mají nejen protizánětlivý účinek, ale obsahují i velké množství vitaminu C, hořčíku a vlákniny. Dalšími druhy ovoce, které mohou mít tytéž vlastnosti, jsou například mango, jahody nebo fíky. Každopádně nemůžete udělat chybu s jakýmkoliv druhem ovoce či zeleniny.

Tomuhle se raději vyhněte!

  • Rajčata mohou zhoršovat kožní příznaky.
  • Alkohol je též spojován se ztížením nemoci (pravděpodobně zvyšováním zánětlivé aktivity).
  • Rafinovaný cukr zvyšuje zánět i hmotnost (to může posilovat příznaky lupénky).
  • Smažená jídla – není jediný důvod, proč by měla být součástí jídelníčku.
  • V případě mléčných produktů někteří lidé udávají zlepšení po snížení příjmu, ale vědecky nebylo nic takového prokázáno.

(cabi)

Zdroj: http://abcnews.go.com/Health/12-best-worst-foods-psoriasis/story?id=22289957

Hodnocení článku:
(198 hodnocení - 2,9 z 5)

Další doporučené články

Světový den lupénky slaví i ve Švédsku

Světový den lupénky slaví i ve Švédsku

Lupénka – velmi nepříjemné onemocnění kůže (ale i kloubů), které se nevyhýbá mužům ani ženám, dětem ani dospělým. Právě jim je určen Světový den lupénky.
16. 3. 2009 Psoriáza
Pět vánočních nástrah, které mohou zhoršit lupénku

Pět vánočních nástrah, které mohou zhoršit lupénku

Jistě už se těšíte na nadcházející sváteční období plné klidu a pohody. Pokud však trpíte lupénkou, měli byste být na pozoru. Číhá na vás hned několik nástrah, které by mohly vaše onemocnění zhoršit.
22. 12. 2014 Psoriáza
Probiotika – nadějná cesta v léčbě psoriázy

Probiotika – nadějná cesta v léčbě psoriázy

Probiotické bakterie jsou dlouhou dobu známé svým příznivým účinkem na trávicí systém. Se zásadní novinkou však nyní přichází výzkum, který odhalil prospěšnost probiotik i mimo střeva. Z nového způsobu léčby by měli těžit zejména pacienti trpící psoriázou.
2. 10. 2013 Psoriáza