Novinky - revmatoidní artritida

Osm tipů pro správné cvičení revmatiků

Osm tipů pro správné cvičení revmatiků

Pohyb je pro osoby trpící revmatickou nemocí bezpochyby nesmírně přínosný. Ovšem pouze za předpokladu, že cvičí správně. Následující rady napoví, co je velmi důležité při tréninku ohlídat.

1. Napřed se rozehřejte a protáhněte

Aby mohlo během zátěže tělo správně fungovat, potřebuje zvýšit tělesnou teplotu a tím i průtok krve svalů, které se tak uvolní. Když se před cvičením dostatečně rozehřejete, snížíte riziko zranění a vyhnete se ztuhlým kloubům po skončení tréninku. Vhodnou předstartovní aktivitou může být obyčejná chůze na místě po dobu pěti minut. Stejně tak je důležité se protáhnout – svaly získají dostatečný pohybový rozsah a možnost jejich poškození klesne. 

2. Zátěž přidávejte postupně 

Cvičíte-li s činkami, volte váhu uváženě. Je lepší začít s těmi nejlehčími a postupně přidávat. Svalstvo si tím na zátěž snáze zvykne a zmírní se nebezpečí jeho poranění. Jak poznat optimální výběr? Trefíte-li se, měli byste začít pociťovat únavu po 12.–15. opakování cviku. Pokud tomu tak není, zátěž zvyšte. Když ucítíte únavu dříve, zvedáte příliš mnoho.

3. Cvičte „tak akorát“

Příliš intenzivní trénink může vaše tělo dostat do stavu, kdy má nedostatek kyslíku. To pocítíte jako bolest ve svalech, např. pověstné píchání v boku. Vyhnete se tomu tím, že budete svůj tep udržovat v rozmezí 40–70 % cílové tepové frekvence. Tu si spočítáte tak, že od 220 odečtete svůj věk. Podle odborníků se lépe hubne a bolesti se mírní tehdy, když si při zátěži budete hlídat 40 % cílové tepové frekvence. Budete-li ale naopak cvičit příliš lehce, vaše snaha vyzní spíše naprázdno. V žádném případě ale při pohybu nepřekonávejte příliš intenzivní bolest.

4. Dostatečně pijte

Tělo potřebuje při zátěži více tekutin, aby bylo schopné udržet v chodu krevní oběh. Ty se však ztrácejí pocením. Před cvičením se proto dostatečně napijte. 

5. Před tréninkem nejezte

Najíte-li se méně než 2 hodiny před zátěží, bude se krev ve vašem těle soustředit převážně do trávicího ústrojí, a ne do pohybového aparátu. Důsledkem pak může být nevolnost nebo křeče.

6. Hlídejte si techniku 

Tato zásada je pro revmatiky naprosto zásadní. Při špatném provádění cviků totiž může docházet ke zraněním. Proto správné provedení kontrolujte například v zrcadle nebo se poraďte s trenérem či jinou zkušenou osobou.

7. Nezapomeňte na závěrečné protažení

Stejně jako je vhodné se rozehřát, je důležité se i po výkonu „zchladit“. Nejlépe hlubokým dýcháním a důkladným protažením. Tak se tepová frekvence, dech a krevní tlak bezpečně vrátí do klidových hodnot. Při protažení si navíc svaly udržují svou pružnost.

8. Netlačte na pilu

Nikdy necvičte v období vzplanutí nemoci a ani tehdy, když je bolest příliš intenzivní. V takových situacích byste si mohli dost uškodit.

(ivh)

Zdroj:
POIROT, Lissa. Avoiding Common Workout Mistakes: Exercise smarter – and safer – to help you get more out of your workouts and maximize your results. Dostupné z: www.arthritis.org

Hodnocení článku:
(186 hodnocení - 2,9 z 5)

Další doporučené články

Vánoční stromek může pomoci při léčbě artritidy

Vánoční stromek může pomoci při léčbě artritidy

Umělý vánoční stromeček je poslední dobou možná více populární, ale nyní se objevil poměrně zajímavý důvod, proč dát přednost stromečku živému. Vědci totiž identifikovali skupinu protizánětlivých sloučenin v kůře skotské borovice.
11. 12. 2009 Revmatoidní artritida
Bezpečné a pohodlné vaření je dostupné i pro revmatiky

Bezpečné a pohodlné vaření je dostupné i pro revmatiky

Revmatoidní artritida omezuje nemocné v mnoha každodenních činnostech, vaření nevyjímaje. Práce v kuchyni je tak obtížnější a méně bezpečná než u zdravých lidí. S našimi tipy vám půjde vaření snadněji.
30. 8. 2011 Revmatoidní artritida
Revmatoidní artritida – co o nemoci prozradí krev

Revmatoidní artritida – co o nemoci prozradí krev

Neexistuje jeden jediný test, pomocí kterého by lékaři dokázali diagnostikovat revmatoidní artritidu. Důležitou roli při určování této nemoci ale hrají krevní rozbory. Prozradíme, které hodnoty lékaře zajímají a co vše se díky krvi mohou o vaší chorobě dozvědět.
7. 12. 2015 Revmatoidní artritida
Ani při vaření nemusí klouby bolet

Ani při vaření nemusí klouby bolet

Artritida aneb zánět kloubů může i jednoduché úkony při vaření hodně znepříjemnit, hlavně když je zánět u revmatoidní artritidy v malých kloubech ruky, zápěstí, loktech a ramenou.
19. 5. 2009 Revmatoidní artritida
Mýty o revmatu: znáte je?

Mýty o revmatu: znáte je?

O mnoha onemocněních se tradují různé mýty, zkazky a polopravdy. Nejinak je tomu i u revmatických zánětů. Platí například, že revma je nemocí starých a bolí při něm jenom klouby?
3. 6. 2009 Revmatoidní artritida