Víte, co je cílená léčba? Udělejte si pořádek v pojmech

Možná jste zaslechli něco o biologické a cílené léčbě a stále vám není jasné, jak spolu tyto dva pojmy souvisejí. Odpověď najdete na následujících řádcích.

Cílená léčba je zastřešujícím pojmem, pod kterým se skrývá jak tzv. biologická léčba, tak léčba pomocí synteticky vyráběných léčiv označovaná jako syntetická cílená léčba, které se také zjednodušeně říká léčba malými molekulami.

Přesně trefit cíl!

Cílená léčba je založena na přesně namířeném zásahu do pochodu, který probíhá v těle nemocného. Ano, to umíme! Moderní medicína zná lidské tělo do nejmenších detailů a ví, že buňky se mezi sebou dorozumívají chemickými signály. Velká část z nich je už dešifrovaná, a nabízí se tak možnost se do jejich komunikace „nabourat”.

Cílená je tato léčba proto, že má jasně definovaný účinek – na jednom konkrétním místě přestřihne kabel, zapne či vypne důležitý pochod nebo signalizaci odblokuje. Tento zásah pak může mít více důsledků, protože málokterá látka má v organismu jen jednu funkci. Účinek léku je ale vymezen zcela přesně.

Síla přírody

K biologické léčbě se využívají látky vyrobené speciálními biotechnologickými postupy z buněk živých organismů. Jejich výroba spočívá ve vpravení genetické informace do buňky, která ji předtím neměla. Takový lék pak označujeme jako biologické léčivo či biologikum.

Například pro léčbu revmatoidní artritidy se využívají tzv. inhibitory tumor nekrotizujícího faktoru (antiTNF), ovlivňující zánětlivou odpověď, která je podstatou onemocnění. Zánět vyvolává tělo jako odpověď na napadení bakterií nebo virem. Za normálních okolností zánět vymizí, jakmile se organismus s vetřelcem vypořádá, ale u revmatoidní artritidy tělo nedokáže spolehlivě poznat, jaké procesy jsou způsobeny vetřelcem zvenčí a jaké jsou tělu přirozené, a přiživuje zánět. Biologikum blokuje aktivitu tumor nekrotizujícího faktoru, zodpovědného v organismu za zánětlivou reakci imunitních buněk, a tak dochází k její účinné regulaci projevující se omezením příznaků onemocnění.

Nový trend cílené léčby

Dříve se cílená léčba prováděla pouze pomocí biologických léčiv. Moderním trendem je syntetická cílená léčba pomocí tzv. malých molekul, které získaly svůj název podle toho, že jsou mnohonásobně menší než biologika, a dokážou tedy působit uvnitř buňky. Vyrábějí se chemickou syntézou. Podávají se ve formě tablet, které se nemusí uchovávat v lednici. Přitom fungují na stejném principu jako biologické cílené léky, dokážou také ustřihnout jeden kabel, zakřičet do jednoho sluchátka, vypnout výrobu jedné látky apod. Stejně jako biologická léčiva pomáhají bojovat s řadou závažných onemocnění.

Rozdíly mezi biologickou léčbou a syntetickou cílenou léčbou ilustruje i tato tabulka:

ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKY BIOLOGIK VS. MALÝCH MOLEKUL
  biologika malé molekuly
chemické složení bílkovina organické malé molekuly
struktura známá sekvence, různá třídimenzionální struktura a glykosylace  dobře definovaná struktura
molekulární váha > 1 kDa < 700 Da
stabilita proteáza a citlivost na teplotu většinou stabilní
podání parenterální perorální
eliminační poločas in vivo (obvykle) dlouhý (obvykle) krátký
cíl mimobuněčný vnitrobuněčný
Převzato z Mócsai A., Kovács L., Gergely P. What is the future of targeted therapy in rheumatology: biologics or small molecules? BMC Medicine. 2014; 12: 43, doi: 10.1186/1741-7015-12-43.

(pez)

Milí přátelé,

přejeme vám krásné a poklidné prožití vánočních svátků a hodně zdraví a osobní spokojenosti do nového roku.
22. 12. 2013 Revmatoidní artritida
Co je to kvalita života a proč na ní záleží?

S narůstající střední délkou života populace, která jde ruku v ruce s výrazným rozvojem léčby chronických i akutních onemocnění, se v poslední době dostává do popředí termín kvalita života. O co se jedná, jak se hodnotí a proč v současnosti patří mezi základní ukazatele úspěšnosti léčby?
10. 6. 2019 Revmatoidní artritida
Rozhovor s odborníkem na téma Revmatoidní artritida

Revmatoidní artritida se v České republice objevuje u jednoho procenta populace. Postihuje tak zhruba sto tisíc lidí. Nejčastěji tímto zánětlivým onemocněním trpí ženy, které mají dědičné predispozice. V pořadu U lékaře o revmatoidní artritidě mluvil profesor Jiří Vencovský - předseda české revmatologické společnosti Jana Evangelisty Purkyněho, který zároveň pracuje v revmatologickém ústavu v Praze.
12. 10. 2015 Revmatoidní artritida
 Jezte ryby, mohou pomoci při revmatoidní artritidě!

Konzumace ryb, zejména pak jejich oleje, může pomáhat v léčbě pacientů trpících revmatoidní artritidou. To jsou závěry výzkumu britských a amerických vědců zveřejněné v populárněnaučném časopise Nature na podzim roku 2009.
15. 2. 2010 Revmatoidní artritida
Revmatoidní artritida: ohrožen je i zrak

Přestože se v názvu této nemoci skrývá slovo „arthros“ neboli kloub, není to jediné místo, které může postihnout. Nemocné revmatoidní artritidou totiž často trápí také různé postižení očí.
2. 9. 2012 Revmatoidní artritida
Sedm tipů, jak zatočit s chronickou bolestí

Bolest je způsob, jak tělo oznamuje, že něco není v pořádku. Obtíže mohou být mírné a přerušované, ale i těžké a neustupující. Odborníci vědí, že neléčená akutní bolest často vede k té chronické. Ta může trvat roky a ovlivňovat vaši fyzickou i emocionální pohodu. Jak se bránit?
12. 9. 2016 Revmatoidní artritida