Novinky

10 věcí, které pomohou překonat ranní ztuhlost

10 věcí, které pomohou překonat ranní ztuhlost

Máte kvůli bolestem problém vstát ráno z postele? Trvá hodinu, než se vaše tělo dostane na „provozní teplotu“? Pokud ano, může vám pomoci několik rad pro co nejlepší zvládnutí tohoto hendikepu.

Máte kvůli bolestem problém vstát ráno z postele? Trvá hodinu, než se vaše tělo dostane na „provozní teplotu“? Pokud ano, může vám pomoci několik rad pro co nejlepší zvládnutí tohoto hendikepu. 

Nejste v tom sami

Znáte to: ráno se sotva rozhýbete a po pár hodinách už klouby a svaly křičí bolestí. Kvůli zhoršené pohyblivosti nestíháte to, co plánujete. Rozhodně nejste v podobné situaci jediní – ranní ztuhlost a bolestivost je jedním z vůbec nejčastějších stesků v ordinacích lékařů. Postihují jednoho člověka z padesáti, přitom sedmkrát častěji trápí ženy. Nenechte tyto potíže, aby vám komplikovaly život, a vyzkoušejte některé z našich následujících tipů, jak překonat ranní ztuhlost a prožít den v pohodě. 

Na čem záleží

1. Spánek. Neponocujte a pořádně se vyspěte. Delší a hlubší spánek pomáhá regeneraci kloubů a svalů a nabíjí tělo novou energií. Před usnutím přestaňte myslet na starosti, vyřešíte je zítra. Spěte na boku nebo na zádech, ležení na břiše zatěžuje bedra a páteř.

2. Ložnice. Zabraňte průvanu v ložnici tím, že pořádně zavřete okna a dveře. Ztuhlosti kloubů a svalů napomáhá také chlad a vlhkost. Pokud je v ložnici příliš zima, přitopte si nebo použijte více přikrývek a deku pod prostěradlo.

3. Po probuzení. Protáhněte se ještě vleže. Až poté si sedněte na postel a udělejte pár předklonů a úklonů do stran. Procvičíte tak svalová vlákna a meziobratlové ploténky v páteři a prokrvíte je.

4. Ranní sprcha. Dejte si po ránu horkou sprchu a relaxujte. Teplo podporuje prokrvení svalů a kloubů. Zároveň uvolňuje ztuhlá a stažená místa. 

5. Procvičení. Po horké sprše udělejte pár dřepů tak, abyste nespadli. Něčeho se přidržte a jděte do podřepu co nejníže, jak jen vám bolest dovolí. Pak se zhluboka nadechněte a zase se pomalu postavte. Tento pohyb procvičuje téměř 90 % všech svalů a zapojuje také svaly břišní a ty kolem páteře. Navíc se ztiší i vrzání vašich kloubů.

6. Pití. Nejlepší je čistá voda. Je-li závadná, může se v ní nacházet spousta toxinů nebo hormonů, které se v těle hromadí a způsobují bolestivost kloubů. Zjistěte si proto kvalitu vody z vodovodu nebo ze studny, případně ji pro jistotu převařujte.

7. Zdravé jídlo. Při nákupu si pročtěte složení výrobků a vyhněte se barvivům, umělým dochucovadlům a sladidlům. Nepřejídejte se. Klouby zatěžuje i nadváha nebo obezita. Nemusíte vyloženě hubnout, stačí, když nebudete přibírat na váze.

8. Relaxační cvičení. Naučte se uvolňovací cviky proti stresu, např. dechová cvičení nebo jógu. Vypořádat se s nepříjemnostmi kolem vás také pomáhá uvolnit svaly a napětí.

9. Pohyb. Stačí prostá chůze. Udělejte 10 tisíc kroků denně a uleví se vám. Kupte si např. pedometr, který kroky počítá za vás. Pohyb navíc uvolňuje endorfiny neboli hormony štěstí.

10. Oblečení. Obzvláště v zimních měsících se teple oblečte. Noste svetr a spěte ve flanelovém pyžamu. Nezapomeňte, že chladný vzduch působí ztuhlost svalů a kloubů.

(ercp)

Zdroj: www.fmaware.org

Hodnocení článku:
(498 hodnocení - 3 z 5)

Další doporučené články

Bechtěrevova nemoc: Když imunita vzdoruje

Bechtěrevova nemoc: Když imunita vzdoruje

Bechtěrevova choroba neboli ankylozující spondylitida je forma artritidy, která nejčastěji postihuje páteř. Patří do skupiny tzv. autoimunitních onemocnění. Lékaři ji neumí vyléčit, ale zmírnit ano.
2. 9. 2013 Bechtěrevova nemoc
Nedovolte maličkostem zkazit vám dovolenou

Nedovolte maličkostem zkazit vám dovolenou

O kvalitě dovolené často rozhodují detaily, a to nejen u lidí trpících tzv. Bechtěrevovou nemocí. Přečtěte si, na co všechno byste při plánování výletu neměli zapomenout.
3. 7. 2011 Bechtěrevova nemoc
Bechtěrevici by měli cvičit každý den, večer i ráno, říká fyzioterapeutka

Bechtěrevici by měli cvičit každý den, večer i ráno, říká fyzioterapeutka

Ankylozující spondylitida neboli Bechtěrevova nemoc je revmatické autoimunitní onemocnění, které sice nelze vyléčit, ale lze jej léčit. Vzhledem k povaze onemocnění, při kterém dochází k zánětlivému postižení až tuhnutí páteře, případně jiných kloubních spojení, je kromě léčby zásadní i pravidelné cvičení. Jaké konkrétně a jak často, jaké další pohybové aktivity jsou pro pacienty vhodné a na co jiného by si měli dát pozor, popisuje v rozhovoru Mgr. Maja Špiritović, Ph.D., fyzioterapeutka z Revmatologického ústavu v Praze.
26. 5. 2020 Bechtěrevova nemoc
5 tipů, jak si i s bechtěrevem užít léto!

5 tipů, jak si i s bechtěrevem užít léto!

S přicházejícím létem a stoupající rtutí teploměru může někdy naopak klesat nálada bechtěreviků k bodu mrazu. Bojí se totiž, že v tomto ročním období nebudou moci dělat stejné věci jako ostatní. Přinášíme vám několik rad a tipů, jak si léto užít i s touto chorobou.
30. 7. 2010 Bechtěrevova nemoc
Aby záda nebolela: jak vybrat správnou matraci

Aby záda nebolela: jak vybrat správnou matraci

Chystáte se ke koupi nové matrace? Pak věnujte pozornost následujícím řádkům. Špatná volba totiž může pro vaše záda znamenat katastrofu. Během spánku dochází k regeneraci svalů a uvolnění páteře. Bez dostatečné opory jsou ale svaly napnuté a páteř zkřivená. Není se pak čemu divit, když se budíme rozlámaní a unavenější než večer. Jak vybrat správnou matraci a všem těmto problémům předejít?
6. 12. 2013 Bechtěrevova nemoc