Novinky

10 věcí, které pomohou překonat ranní ztuhlost

10 věcí, které pomohou překonat ranní ztuhlost

Máte kvůli bolestem problém vstát ráno z postele? Trvá hodinu, než se vaše tělo dostane na „provozní teplotu“? Pokud ano, může vám pomoci několik rad pro co nejlepší zvládnutí tohoto hendikepu.

Máte kvůli bolestem problém vstát ráno z postele? Trvá hodinu, než se vaše tělo dostane na „provozní teplotu“? Pokud ano, může vám pomoci několik rad pro co nejlepší zvládnutí tohoto hendikepu. 

Nejste v tom sami

Znáte to: ráno se sotva rozhýbete a po pár hodinách už klouby a svaly křičí bolestí. Kvůli zhoršené pohyblivosti nestíháte to, co plánujete. Rozhodně nejste v podobné situaci jediní – ranní ztuhlost a bolestivost je jedním z vůbec nejčastějších stesků v ordinacích lékařů. Postihují jednoho člověka z padesáti, přitom sedmkrát častěji trápí ženy. Nenechte tyto potíže, aby vám komplikovaly život, a vyzkoušejte některé z našich následujících tipů, jak překonat ranní ztuhlost a prožít den v pohodě. 

Na čem záleží

1. Spánek. Neponocujte a pořádně se vyspěte. Delší a hlubší spánek pomáhá regeneraci kloubů a svalů a nabíjí tělo novou energií. Před usnutím přestaňte myslet na starosti, vyřešíte je zítra. Spěte na boku nebo na zádech, ležení na břiše zatěžuje bedra a páteř.

2. Ložnice. Zabraňte průvanu v ložnici tím, že pořádně zavřete okna a dveře. Ztuhlosti kloubů a svalů napomáhá také chlad a vlhkost. Pokud je v ložnici příliš zima, přitopte si nebo použijte více přikrývek a deku pod prostěradlo.

3. Po probuzení. Protáhněte se ještě vleže. Až poté si sedněte na postel a udělejte pár předklonů a úklonů do stran. Procvičíte tak svalová vlákna a meziobratlové ploténky v páteři a prokrvíte je.

4. Ranní sprcha. Dejte si po ránu horkou sprchu a relaxujte. Teplo podporuje prokrvení svalů a kloubů. Zároveň uvolňuje ztuhlá a stažená místa. 

5. Procvičení. Po horké sprše udělejte pár dřepů tak, abyste nespadli. Něčeho se přidržte a jděte do podřepu co nejníže, jak jen vám bolest dovolí. Pak se zhluboka nadechněte a zase se pomalu postavte. Tento pohyb procvičuje téměř 90 % všech svalů a zapojuje také svaly břišní a ty kolem páteře. Navíc se ztiší i vrzání vašich kloubů.

6. Pití. Nejlepší je čistá voda. Je-li závadná, může se v ní nacházet spousta toxinů nebo hormonů, které se v těle hromadí a způsobují bolestivost kloubů. Zjistěte si proto kvalitu vody z vodovodu nebo ze studny, případně ji pro jistotu převařujte.

7. Zdravé jídlo. Při nákupu si pročtěte složení výrobků a vyhněte se barvivům, umělým dochucovadlům a sladidlům. Nepřejídejte se. Klouby zatěžuje i nadváha nebo obezita. Nemusíte vyloženě hubnout, stačí, když nebudete přibírat na váze.

8. Relaxační cvičení. Naučte se uvolňovací cviky proti stresu, např. dechová cvičení nebo jógu. Vypořádat se s nepříjemnostmi kolem vás také pomáhá uvolnit svaly a napětí.

9. Pohyb. Stačí prostá chůze. Udělejte 10 tisíc kroků denně a uleví se vám. Kupte si např. pedometr, který kroky počítá za vás. Pohyb navíc uvolňuje endorfiny neboli hormony štěstí.

10. Oblečení. Obzvláště v zimních měsících se teple oblečte. Noste svetr a spěte ve flanelovém pyžamu. Nezapomeňte, že chladný vzduch působí ztuhlost svalů a kloubů.

(ercp)

Zdroj: www.fmaware.org

Hodnocení článku:
(921 hodnocení - 3,1 z 5)

Další doporučené články

Bechtěrevova choroba: Jaké jsou rizikové faktory pro její rozvoj?

Bechtěrevova choroba: Jaké jsou rizikové faktory pro její rozvoj?

Pacientku Evu začala Bechtěrevova nemoc poprvé trápit v těhotenství a po porodu se projevy choroby zhoršily, a tak vyhledala odborníky. Proč se zrovna u této ženy autoimunitní revmatické onemocnění objevilo a jaké další rizikové faktory přispívají k jeho vzniku?
29. 10. 2020 Bechtěrevova nemoc
Uspěte

Uspěte "bechtěreva" aneb Cesta ke zdravému spánku

Ankylozující spondylitida neboli Bechtěrevova nemoc je jednou z mnoha forem artritidy. Pro spoustu nemocných se může stát doslova noční můrou. Zejména tehdy, když se večer chystají usnout.
30. 11. 2012 Bechtěrevova nemoc
Letní cestování s bechtěrevem: nepodceňte přípravy

Letní cestování s bechtěrevem: nepodceňte přípravy

S nadcházejícím létem se blíží čas, kdy si většina z nás vybírá alespoň část dovolené a vyráží na daleké i blízké cesty. Nejinak je tomu i u pacientů s Bechtěrevovou nemocí. Také na dovolené je však třeba pamatovat na pravidelný režim...
20. 6. 2010 Bechtěrevova nemoc
Bechtěrevova choroba je převážně onemocněním mužů, jak je to u žen?

Bechtěrevova choroba je převážně onemocněním mužů, jak je to u žen?

Historicky byla Bechtěrevova choroba takřka výhradně popisována u mužů, zatímco ženám bylo toto revmatické onemocnění páteře diagnostikováno vzácně. Ovšem v posledních letech se přišlo na to, že i ženy trápí revmatické onemocnění zad a křížokyčelního kloubu. Jde o tzv. nonradiografickou axiální spondylartritidu (nr-AxSpA). Obě diagnózy pak patří mezi dvě různé formy jednoho onemocnění, tzv. axiální spondylartritidu (AxSpa).
19. 10. 2020 Bechtěrevova nemoc
Zkroťte bechtěreva biologickou léčbou a pravidelným cvičením

Zkroťte bechtěreva biologickou léčbou a pravidelným cvičením

Bechtěrevova choroba bohužel stále patří mezi nevyléčitelná onemocnění. Vedle již delší dobu používaných protizánětlivých léků či léků tlumících imunitní systém se do centra pozornosti revmatologů i samotných nemocných dostává cílená biologická léčba.
17. 12. 2012 Bechtěrevova nemoc
Plavání s bechtěrevem? Nejlepší je kraul a znak!

Plavání s bechtěrevem? Nejlepší je kraul a znak!

Každý revmatik ví, že pohyb a sport jsou velmi důležité. Platí to i pro osoby s Bechtěrevovou nemocí. Ideální pro udržení dobré fyzické kondice je například plavání. Za jistých podmínek může tento sport bechtěrevikům velmi prospívat.
3. 7. 2017 Bechtěrevova nemoc
Inzerce:
meduka_logo