Lupénka: dědictví z dávné minulosti

Ke vzniku psoriázy může vést více faktorů. Jedním z nich je i určitá genetická výbava, která rozvoj tohoto chronického onemocnění usnadňuje. Podle nejnovějších výzkumů se zdá, že náchylnost k lupénce, kterou máme uloženou v genech, není v historii lidstva žádnou novinkou.

Nedávno zveřejněná americká studie potvrdila následující:

• Genetické změny spojené s některými moderními chorobami, například lupénkou či Crohnovou chorobou, mohou být extrémně staré.
  • Jejich původ je pravděpodobně u našich pradávných předků, neandertálců a takzvaných denisovanů, kteří žili před desítkami tisíc let.

Evoluční výhoda – šance na přežití

Genetická predispozice k rozvoji některých onemocnění patrně přetrvala po tak dlouhou dobu z nějakého důvodu. Tím může být skutečnost, že svému nositeli přináší vedle samotné choroby také určitou evoluční výhodu. Dobrým příkladem je onemocnění srpkovitou anémií, které sice nemocného zatěžuje chudokrevností, zároveň ho ale chrání proti malárii. Červené krvinky ve tvaru srpku totiž nemůže napadnout parazit, který nemoc vyvolává. Proto v malarických oblastech najdeme vysoké procento obyvatel trpících právě tímto onemocněním krve. Podobně i genetická náchylnost k autoimunitním onemocněním, jakými lupénka i Crohnova choroba bezpochyby jsou, mohla být v minulosti pro dotyčného příznivá. Aktivnější imunitní systém totiž mohl představovat zvýšenou ochranu proti záplavě všudypřítomných choroboplodných zárodků.

Zkoumáním a porovnáváním jednotlivých částí DNA moderního člověka a jeho předchůdců mohou vědci osvětlit genetickou historii našeho druhu. Shodné části genomu přítomné u nás i našich předků mimo jiné napovídají o společných chorobách, či alespoň náchylnosti k jejich rozvoji.

www.sciencedaily.com

Biologická léčba dokáže v boji proti lupénce zvítězit

Červená, zanícená místa kdekoli po těle. To dobře znají všichni ti, kdo trpí lupénkou. Blýská se jim ale na lepší časy: ke slovu totiž přichází biologická léčba. Lupénka je autoimunitní onemocnění kůže, které se může objevit kdekoliv na lidském těle...
28. 3. 2010 Psoriáza
Nedejte lupénce šanci aneb Pečovat o kůži se vyplatí

Lupénka. Onemocnění, které se může lehce stát noční můrou postižených pacientů. Je to totiž onemocnění pouze léčitelné, nikoliv však vyléčitelné. Přesto ale existují možnosti, jak snížit pravděpodobnost, že se tato nemoc po období klidu znovu přihlásí k životu.
9. 5. 2010 Psoriáza
Lupénka se mění spolu s hormony

Zda je psoriáza zrovna aktivní, jestli se její projevy zhoršují, nebo naopak mizí, to vše závisí na mnoha faktorech. Patří mezi ně i hormonální změny, ke kterým v organismu v určitých životních obdobích dochází.
21. 7. 2011 Psoriáza
Opalování musí být bezpečné

O bezpečném opalování toho bylo řečeno a napsáno už mnoho – nosit klobouk, brýle s UV filtrem, používat opalovací krém s ochranným faktorem. Přesto se například ve Velké Británii počet případů rakoviny kůže za poslední dvě desetiletí zdvojnásobil a každý rok jsou hlášeny tisíce nových případů.
26. 7. 2010 Psoriáza
Když psoriáza zasáhne ruce a chodidla

Plocha dlaní a plosek nohou činí jen 5 % povrchu organismu, což se může zdát málo. Ale protože tyto části těla používáme každý den na maximum, jakékoli poranění pokožky zde vnímáme nadmíru citelně. Tedy i výsev lupénky.
4. 4. 2023 Psoriáza