Lupénka: dědictví z dávné minulosti

Ke vzniku psoriázy může vést více faktorů. Jedním z nich je i určitá genetická výbava, která rozvoj tohoto chronického onemocnění usnadňuje. Podle nejnovějších výzkumů se zdá, že náchylnost k lupénce, kterou máme uloženou v genech, není v historii lidstva žádnou novinkou.

Nedávno zveřejněná americká studie potvrdila následující:

• Genetické změny spojené s některými moderními chorobami, například lupénkou či Crohnovou chorobou, mohou být extrémně staré.
  • Jejich původ je pravděpodobně u našich pradávných předků, neandertálců a takzvaných denisovanů, kteří žili před desítkami tisíc let.

Evoluční výhoda – šance na přežití

Genetická predispozice k rozvoji některých onemocnění patrně přetrvala po tak dlouhou dobu z nějakého důvodu. Tím může být skutečnost, že svému nositeli přináší vedle samotné choroby také určitou evoluční výhodu. Dobrým příkladem je onemocnění srpkovitou anémií, které sice nemocného zatěžuje chudokrevností, zároveň ho ale chrání proti malárii. Červené krvinky ve tvaru srpku totiž nemůže napadnout parazit, který nemoc vyvolává. Proto v malarických oblastech najdeme vysoké procento obyvatel trpících právě tímto onemocněním krve. Podobně i genetická náchylnost k autoimunitním onemocněním, jakými lupénka i Crohnova choroba bezpochyby jsou, mohla být v minulosti pro dotyčného příznivá. Aktivnější imunitní systém totiž mohl představovat zvýšenou ochranu proti záplavě všudypřítomných choroboplodných zárodků.

Zkoumáním a porovnáváním jednotlivých částí DNA moderního člověka a jeho předchůdců mohou vědci osvětlit genetickou historii našeho druhu. Shodné části genomu přítomné u nás i našich předků mimo jiné napovídají o společných chorobách, či alespoň náchylnosti k jejich rozvoji.

www.sciencedaily.com

Kdy na lupénku platí biologická léčba?

Každému člověku trpícímu lupénkou musí být léčba doslova sestavena na míru. V rámci hledání vhodné léčby může lékař přijít s návrhem vyzkoušet biologickou léčbu. O vhodnosti jejího výběru rozhoduje celá řada faktorů.
12. 9. 2018 Psoriáza
Vyšetření před zahájením léčby

Při biologické léčbě dochází k regulaci imunitního systému, a proto musí každý pacient, který je jejím potencionálním kandidátem, postoupit podrobná vyšetření odhalující probíhající infekce a zhodnocení rizik zhoršení probíhajících onemocnění. O jaká vyšetření se jedná?
6. 5. 2019 Psoriáza
Psoriáza a artritida – jak patří k sobě?

Kde se tyto diagnózy objevují ruku v ruce a kde se jen náhodně potkávají? To může být různé. Ovšem jednu věc víme jistě: oba tyto problémy mají účinná řešení.
6. 10. 2020 Psoriáza
Počínající lupénku mohou prozradit nehty!

Trpíte-li lupénkou, je pro vás i lékaře velmi důležité vědět, o jakou formu se jedná. Jen díky přesné diagnóze totiž může být stanovena účinná léčba. Prozradíme, kde všude se může psoriáza vyskytnout.
28. 3. 2016 Psoriáza