Lupénka: dědictví z dávné minulosti

Ke vzniku psoriázy může vést více faktorů. Jedním z nich je i určitá genetická výbava, která rozvoj tohoto chronického onemocnění usnadňuje. Podle nejnovějších výzkumů se zdá, že náchylnost k lupénce, kterou máme uloženou v genech, není v historii lidstva žádnou novinkou.

Nedávno zveřejněná americká studie potvrdila následující:

• Genetické změny spojené s některými moderními chorobami, například lupénkou či Crohnovou chorobou, mohou být extrémně staré.
  • Jejich původ je pravděpodobně u našich pradávných předků, neandertálců a takzvaných denisovanů, kteří žili před desítkami tisíc let.

Evoluční výhoda – šance na přežití

Genetická predispozice k rozvoji některých onemocnění patrně přetrvala po tak dlouhou dobu z nějakého důvodu. Tím může být skutečnost, že svému nositeli přináší vedle samotné choroby také určitou evoluční výhodu. Dobrým příkladem je onemocnění srpkovitou anémií, které sice nemocného zatěžuje chudokrevností, zároveň ho ale chrání proti malárii. Červené krvinky ve tvaru srpku totiž nemůže napadnout parazit, který nemoc vyvolává. Proto v malarických oblastech najdeme vysoké procento obyvatel trpících právě tímto onemocněním krve. Podobně i genetická náchylnost k autoimunitním onemocněním, jakými lupénka i Crohnova choroba bezpochyby jsou, mohla být v minulosti pro dotyčného příznivá. Aktivnější imunitní systém totiž mohl představovat zvýšenou ochranu proti záplavě všudypřítomných choroboplodných zárodků.

Zkoumáním a porovnáváním jednotlivých částí DNA moderního člověka a jeho předchůdců mohou vědci osvětlit genetickou historii našeho druhu. Shodné části genomu přítomné u nás i našich předků mimo jiné napovídají o společných chorobách, či alespoň náchylnosti k jejich rozvoji.

www.sciencedaily.com

S lupénkou na slunce? Ano, ale s opatrností!

Většina jedinců trpících lupénkou si všimla, že jejich potíže se zmírňují během letních slunečných dnů. Není to náhoda, slunce skutečně může být pro psoriázu přínosné, musí se však využívat správně.
27. 6. 2018 Psoriáza
Pomozte svému dítěti vyrovnat se s lupénkou

Stejně jako dospělí, tak i děti s kožním postižením potřebují většinou čas na to, aby se se svojí diagnózou vyrovnali. Záleží pak zejména na rodičích.
14. 9. 2009 Psoriáza
Slunce může psoriatikům pomáhat i škodit

Příznivé efekty slunečního záření na projevy lupénky jsou všem nemocným dobře známy. Ale pozor na přemíru slunění, spálení kůže může dokonce lupénku u lidí s genetickou predispozicí spustit. Slunění dokáže u řady lidí kožní projevy lupénky zlepšit...
28. 6. 2010 Psoriáza
Skončí léčba lupénky u Mrtvého moře?

Mrtvé moře. Destinace, která se vybaví téměř každému nemocnému s lupénkou jako místo, kde obvykle obtíže ustupují a odkud se pacient vrací ve výborné kondici. Přesto ale brzy může být s pobyty u jednoho z nejslanějších míst planety konec. Mrtvé moře, je bezodtoké slané jezero...
19. 2. 2010 Psoriáza
Hořčík pomáhá zlepšovat stav kůže

Koupání v solném roztoku z Mrtvého moře bohatém na hořčík zlepšuje bariérovou funkci kůže, zvyšuje její hydrataci a tlumí zánět. To je závěr německo-švýcarské studie.
10. 7. 2009 Psoriáza