Lupénka: dědictví z dávné minulosti

Ke vzniku psoriázy může vést více faktorů. Jedním z nich je i určitá genetická výbava, která rozvoj tohoto chronického onemocnění usnadňuje. Podle nejnovějších výzkumů se zdá, že náchylnost k lupénce, kterou máme uloženou v genech, není v historii lidstva žádnou novinkou.

Nedávno zveřejněná americká studie potvrdila následující:

• Genetické změny spojené s některými moderními chorobami, například lupénkou či Crohnovou chorobou, mohou být extrémně staré.
  • Jejich původ je pravděpodobně u našich pradávných předků, neandertálců a takzvaných denisovanů, kteří žili před desítkami tisíc let.

Evoluční výhoda – šance na přežití

Genetická predispozice k rozvoji některých onemocnění patrně přetrvala po tak dlouhou dobu z nějakého důvodu. Tím může být skutečnost, že svému nositeli přináší vedle samotné choroby také určitou evoluční výhodu. Dobrým příkladem je onemocnění srpkovitou anémií, které sice nemocného zatěžuje chudokrevností, zároveň ho ale chrání proti malárii. Červené krvinky ve tvaru srpku totiž nemůže napadnout parazit, který nemoc vyvolává. Proto v malarických oblastech najdeme vysoké procento obyvatel trpících právě tímto onemocněním krve. Podobně i genetická náchylnost k autoimunitním onemocněním, jakými lupénka i Crohnova choroba bezpochyby jsou, mohla být v minulosti pro dotyčného příznivá. Aktivnější imunitní systém totiž mohl představovat zvýšenou ochranu proti záplavě všudypřítomných choroboplodných zárodků.

Zkoumáním a porovnáváním jednotlivých částí DNA moderního člověka a jeho předchůdců mohou vědci osvětlit genetickou historii našeho druhu. Shodné části genomu přítomné u nás i našich předků mimo jiné napovídají o společných chorobách, či alespoň náchylnosti k jejich rozvoji.

www.sciencedaily.com

Australští vědci objevili lék na lupénku

Velký poprask mezi kožními lékaři způsobila na podzim roku 2009 zpráva, že byl objeven nový lék na lupénku. Dosud se totiž mělo za to, že toto kožní onemocnění je sice léčitelné, ale nevyléčitelné. Dlouhou dobu byly jedinou dostupnou léčbou lupénky různé masti a podávání kortikoidů...
15. 2. 2010 Psoriáza
Psoriáza: pravda o nemoci v pěti bodech

Přestože bylo již tolikrát řečeno, že lupénka nepatří mezi přenosná onemocnění, stále si to ještě mnoho lidí myslí. Tato a mnohé další dezinformace, kterými je tato choroba opředena, přitom komplikují život všem – zdravým i nemocným. Pravdu nabízí následující řádky.
9. 11. 2015 Psoriáza
Biologická léčba? Jen bez infekce v těle!

Řada imunosupresivních léků, používaných k léčbě autoimunitních onemocnění, jako je revmatoidní artritida, Crohnova nemoc a lupénka, ovlivňuje kromě základního onemocnění také přirozený průběh infekčních onemocnění.
20. 5. 2007 Psoriáza
Oslabte moc lupénky kvalitní stravou

Neexistuje žádný vědecký důkaz, že by určité potraviny měly přímý pozitivní vliv na psoriázu. Je však dokázáno, že snížení hmotnosti může zmírnit symptomy onemocnění – doporučuje se proto vyvážená strava a stabilní váha. Která jídla jsou tedy vhodná, a jakých je naopak potřeba se vyvarovat?
18. 3. 2014 Psoriáza