Lupénka: dědictví z dávné minulosti

Ke vzniku psoriázy může vést více faktorů. Jedním z nich je i určitá genetická výbava, která rozvoj tohoto chronického onemocnění usnadňuje. Podle nejnovějších výzkumů se zdá, že náchylnost k lupénce, kterou máme uloženou v genech, není v historii lidstva žádnou novinkou.

Nedávno zveřejněná americká studie potvrdila následující:

• Genetické změny spojené s některými moderními chorobami, například lupénkou či Crohnovou chorobou, mohou být extrémně staré.
  • Jejich původ je pravděpodobně u našich pradávných předků, neandertálců a takzvaných denisovanů, kteří žili před desítkami tisíc let.

Evoluční výhoda – šance na přežití

Genetická predispozice k rozvoji některých onemocnění patrně přetrvala po tak dlouhou dobu z nějakého důvodu. Tím může být skutečnost, že svému nositeli přináší vedle samotné choroby také určitou evoluční výhodu. Dobrým příkladem je onemocnění srpkovitou anémií, které sice nemocného zatěžuje chudokrevností, zároveň ho ale chrání proti malárii. Červené krvinky ve tvaru srpku totiž nemůže napadnout parazit, který nemoc vyvolává. Proto v malarických oblastech najdeme vysoké procento obyvatel trpících právě tímto onemocněním krve. Podobně i genetická náchylnost k autoimunitním onemocněním, jakými lupénka i Crohnova choroba bezpochyby jsou, mohla být v minulosti pro dotyčného příznivá. Aktivnější imunitní systém totiž mohl představovat zvýšenou ochranu proti záplavě všudypřítomných choroboplodných zárodků.

Zkoumáním a porovnáváním jednotlivých částí DNA moderního člověka a jeho předchůdců mohou vědci osvětlit genetickou historii našeho druhu. Shodné části genomu přítomné u nás i našich předků mimo jiné napovídají o společných chorobách, či alespoň náchylnosti k jejich rozvoji.

www.sciencedaily.com

Novou éru v léčbě lupénky přináší biologika

Psoriázu neboli lupénku lékaři bohužel stále neumějí vyléčit. Ale snaží se spolu s vědci, aby se to změnilo. Jakým směrem se ubírá výzkum a co je v léčbě nového?
8. 12. 2016 Psoriáza
Lupénka má ráda letní slunce I.

Léto se rychle blíží a s ním i doba dovolených. A i když obvykle lidé léto milují, pro psoriatiky představuje těžké dilema – nechat pokožku zakrytou, nebo ji odhalit? Slunce má na lupénku bezesporu příznivý vliv, ale je nutné dodržovat určitá opatření. Jedině tak si můžete léto vychutnat naplno.
31. 5. 2010 Psoriáza
Psoriáza: jak funguje biologická léčba?

Biologická léčba je relativně nový způsob léčby těžších případů psoriázy (lupénky) a psoriatické artritidy. Může se podávat injekčně nebo infuzemi.
19. 3. 2012 Psoriáza
Doktor Ryba ví, jak na lupénku

V médiích se objevují zprávy o zázračných rybičkách, které ožírají šupinky kůže a mohou pomoci lidem léčícím se s lupénkou. Rybičky Garra rufa, také nazývané „Doktor Ryba“, jsou využívány k takzvané ichtyoterapii – tedy doslova léčbě pomocí ryb. Poprvé byly jejich účinky popsány v tureckých lázních...
1. 3. 2010 Psoriáza
Zbraně proti lupénce vybírejte pečlivě!

Soupeřit s psoriázou o každý centimetr kůže je obtížné a únavné. Jenže nezbývá než vytrvat a hledat tak dlouho, až některý z postupů opravdu zabere. Lupénka je sice nevyléčitelné onemocnění, existuje však celá řada léků, které její příznaky úspěšně potlačují.
12. 2. 2016 Psoriáza