Lupénka: dědictví z dávné minulosti

Ke vzniku psoriázy může vést více faktorů. Jedním z nich je i určitá genetická výbava, která rozvoj tohoto chronického onemocnění usnadňuje. Podle nejnovějších výzkumů se zdá, že náchylnost k lupénce, kterou máme uloženou v genech, není v historii lidstva žádnou novinkou.

Nedávno zveřejněná americká studie potvrdila následující:

• Genetické změny spojené s některými moderními chorobami, například lupénkou či Crohnovou chorobou, mohou být extrémně staré.
  • Jejich původ je pravděpodobně u našich pradávných předků, neandertálců a takzvaných denisovanů, kteří žili před desítkami tisíc let.

Evoluční výhoda – šance na přežití

Genetická predispozice k rozvoji některých onemocnění patrně přetrvala po tak dlouhou dobu z nějakého důvodu. Tím může být skutečnost, že svému nositeli přináší vedle samotné choroby také určitou evoluční výhodu. Dobrým příkladem je onemocnění srpkovitou anémií, které sice nemocného zatěžuje chudokrevností, zároveň ho ale chrání proti malárii. Červené krvinky ve tvaru srpku totiž nemůže napadnout parazit, který nemoc vyvolává. Proto v malarických oblastech najdeme vysoké procento obyvatel trpících právě tímto onemocněním krve. Podobně i genetická náchylnost k autoimunitním onemocněním, jakými lupénka i Crohnova choroba bezpochyby jsou, mohla být v minulosti pro dotyčného příznivá. Aktivnější imunitní systém totiž mohl představovat zvýšenou ochranu proti záplavě všudypřítomných choroboplodných zárodků.

Zkoumáním a porovnáváním jednotlivých částí DNA moderního člověka a jeho předchůdců mohou vědci osvětlit genetickou historii našeho druhu. Shodné části genomu přítomné u nás i našich předků mimo jiné napovídají o společných chorobách, či alespoň náchylnosti k jejich rozvoji.

www.sciencedaily.com

Lupénka nemusí bránit novým vztahům

Lupénka a psoriatická artritida mohou přinést do vašich vztahů mnoho neobvyklého. Možná budete kvůli svému onemocnění váhat, jestli půjdete na schůzku s někým, kdo je vám sympatický. Nenechte se však znejistit svým strachem a zkuste střízlivě zhodnotit své obavy.
15. 6. 2010 Psoriáza
Zázračné diety pro psoriatiky? Pouhé iluze

Máte lupénku a věříte, že výběr určitých potravin může ovlivnit průběh nemoci, nebo ji dokonce výrazně zlepšit? Odborníci si už tak jistí nejsou. Neexistují totiž žádné vědecké studie, které by tuto domněnku potvrzovaly.
2. 9. 2012 Psoriáza
Lupénka útočí bez varování

Lupénka je kožní onemocnění související s imunitním systémem. Při jejím vzniku hraje roli zčásti autoimunita, zčásti ale také dědičnost. Děti rodičů postižených lupénkou mají 30% riziko vzniku lupénky. Co tato nemoc pro dítě znamená a čeho se vyvarovat, se dozvíte z následujících řádků.
7. 11. 2010 Psoriáza
Pět tipů, jak si v zimě poradit s lupénkou

Se zimním obdobím logicky přichází studený a suchý vzduch, nízké teploty, málo sluníčka, a tím pádem všechno, co lupénce zrovna moc neprospívá. Zkušený pacient s lupénkou už ví, čeho se v zimě vyvarovat, a co mu naopak udělá dobře...
27. 12. 2010 Psoriáza
Ztuhlá záda mohou signalizovat vážný problém

Pokud vás sužují bolavá záda, nemusí být na vině jen „houser“. Může to také znamenat, že se do vaší páteře pustila revmatická nemoc. Co může odhalit, jak se věci opravdu mají?
26. 2. 2018 Psoriáza