Novinky - revmatoidní artritida

Jednoduché cviky pro zmírnění bolesti kolenních kloubů

Jednoduché cviky pro zmírnění bolesti kolenních kloubů

Pravidelný pohyb svědčí tělu i duši. Tuto skutečnost znají lékaři už dlouhou dobu. Také jedinci s revmatoidní artritidou by měli pravidelný pohyb zařadit do svého běžného života. Přinášíme vám jednoduché cviky, které uleví nejen od bolesti, ale také sníží otok a ztuhlost kolenního kloubu postiženého chronickým zánětem.

Pohybem ke zdraví

Fyzické cvičení prospívá postiženým kloubům hned v několika směrech. Pravidelný pohyb zlepšuje pohyblivost kloubu, zpevňuje svaly a ulevuje od bolesti. K dosažení blahodárných účinků pohybu nepotřebujete být vrcholovým sportovcem. Bohatě vám postačí pravidelné cviky s nízkým stupněm zátěže. Když budete cvičit půl hodiny denně pětkrát v týdnu, pozitivní účinky pocítíte už za několik týdnů. Vynikající formou cvičení pro jedince trpící revmatoidní artritidou je chůze nebo cvičení ve vodě. Pokud na pravidelné sportování nemáte dostatek času, můžete vyzkoušet jednoduché cviky, které lze provozovat v kanceláři i v pohodlí domova.

Cviky na kolenní klouby

  • Zvedání dolních končetin. Lehněte si na záda a zatněte svaly dolních končetin a břicha. Střídavě zvedejte pravou a levou nohu do výšky několika centimetrů. Cvik několikrát opakujte. Tímto způsobem posilujete čtyřhlavý sval stehenní, který významně zpevňuje kolenní kloub.
  • Přitahování kolen. V pozici vleže na zádech ohněte nohy v kolenou. Koleno se snažte přitáhnout co nejblíže k hrudníku. Končetinu poté natáhněte a pomalu ji spouštějte zpět na podložku. Cvik opakujte i s druhou končetinou. Tento cvik posiluje zadní svaly stehna, které jsou taktéž důležité pro stabilitu kolenního kloubu.
  • Polosedy. Stoupněte si a nohy rozkročte do šíře ramen. Natáhněte ruce před sebe a pomalu pokrčujte kolena až do pozice v polosedu. Celou dobu se snažte držet záda vzpřímeně a nehrbte se. V pozici v polosedu vydržte asi 5 vteřin a potom se pomalu postavte. Cvičení posiluje svaly stehna a hýždí.
  • Cvik se židlemi. Stoupněte si mezi dvě židle a držte se jich pro získání lepší stability. Vzpřímenou dolní končetinu zvedejte před sebe, druhou končetinu pomalu pokrčujte, jako byste se chtěli posadit. V pozici v polosedu vydržte po dobu 5 vteřin a poté se pomalu postavte. Cvik opakujte i s druhou končetinou. Cvičení posiluje svaly stehna a hýždě.
  • Protahování dolních končetin. Posaďte se na zem, natáhněte dolní končetiny před sebe a rukama se opírejte v bok. Končetinu pomalu ohýbejte v koleni, dokud neucítíte bolest, v této pozici vydržte 5 vteřin. Poté končetinu pomalu natahujte po podložce, jak daleko je to možné, v této pozici také setrvejte 5 vteřin. Cvičení opakujte i s druhou dolní končetinou. Tento cvik posiluje čtyřhlavý sval stehenní.

Nutno dodat, že fyzické cvičení při chronickém zánětu kloubů doprovází určitý stupeň bolesti. Pohyb by měl být nastaven tak, aby bolest byla snesitelná. Pokud budete pravidelně cvičit, pocítíte, že bolest pomalu ustupuje a vy zvládnete více opakování za sebou. Zpočátku opakujte každý cvik 4–5×. S rostoucí fyzickou zdatností můžete počet opakování zvyšovat. Za několik týdnů vám bude odměnou lepší pohyblivost a snížená bolestivost kolenních kloubů.

(holi)

Zdroj: www.healthline.com

Hodnocení článku:
(741 hodnocení - 4,3 z 5)

Další doporučené články

5 nejčastějších chyb, které zhoršují revma

5 nejčastějších chyb, které zhoršují revma

Většina lidí s revmatoidní artritidou může i přes závažnost onemocnění žít aktivní a plnohodnotný život. Prozradíme vám pět nejběžnějších pochybení, kvůli kterým se to části pacientů nedaří.
7. 2. 2013 Revmatoidní artritida
Metotrexát – léčebná látka mnoha tváří

Metotrexát – léčebná látka mnoha tváří

Metotrexát je jedno z léčiv s nedobrou pověstí. Přitom je to důležitý přípravek pomáhající při řadě chorob. Pro koho a kdy je tedy vhodný a jak řešit případné nežádoucí účinky?
19. 10. 2017 Revmatoidní artritida
Trápí vás revma? Změňte jídelníček ve prospěch vitamínů

Trápí vás revma? Změňte jídelníček ve prospěch vitamínů

Pro lidské tělo je obecně výhodnější získávat vitamíny a minerály z jídla než z tzv. doplňků. Chybění či nedostatek některých z těchto důležitých prvků se mimo jiné zdá být spojeno i s rychlejším postupem revmatoidní artritidy. Nabízíme seznam toho, co by našemu organismu nemělo chybět.
5. 5. 2014 Revmatoidní artritida