Novinky - revmatoidní artritida

Jednoduché cviky pro zmírnění bolesti kolenních kloubů

Jednoduché cviky pro zmírnění bolesti kolenních kloubů

Pravidelný pohyb svědčí tělu i duši. Tuto skutečnost znají lékaři už dlouhou dobu. Také jedinci s revmatoidní artritidou by měli pravidelný pohyb zařadit do svého běžného života. Přinášíme vám jednoduché cviky, které uleví nejen od bolesti, ale také sníží otok a ztuhlost kolenního kloubu postiženého chronickým zánětem.

Pohybem ke zdraví

Fyzické cvičení prospívá postiženým kloubům hned v několika směrech. Pravidelný pohyb zlepšuje pohyblivost kloubu, zpevňuje svaly a ulevuje od bolesti. K dosažení blahodárných účinků pohybu nepotřebujete být vrcholovým sportovcem. Bohatě vám postačí pravidelné cviky s nízkým stupněm zátěže. Když budete cvičit půl hodiny denně pětkrát v týdnu, pozitivní účinky pocítíte už za několik týdnů. Vynikající formou cvičení pro jedince trpící revmatoidní artritidou je chůze nebo cvičení ve vodě. Pokud na pravidelné sportování nemáte dostatek času, můžete vyzkoušet jednoduché cviky, které lze provozovat v kanceláři i v pohodlí domova.

Cviky na kolenní klouby

  • Zvedání dolních končetin. Lehněte si na záda a zatněte svaly dolních končetin a břicha. Střídavě zvedejte pravou a levou nohu do výšky několika centimetrů. Cvik několikrát opakujte. Tímto způsobem posilujete čtyřhlavý sval stehenní, který významně zpevňuje kolenní kloub.
  • Přitahování kolen. V pozici vleže na zádech ohněte nohy v kolenou. Koleno se snažte přitáhnout co nejblíže k hrudníku. Končetinu poté natáhněte a pomalu ji spouštějte zpět na podložku. Cvik opakujte i s druhou končetinou. Tento cvik posiluje zadní svaly stehna, které jsou taktéž důležité pro stabilitu kolenního kloubu.
  • Polosedy. Stoupněte si a nohy rozkročte do šíře ramen. Natáhněte ruce před sebe a pomalu pokrčujte kolena až do pozice v polosedu. Celou dobu se snažte držet záda vzpřímeně a nehrbte se. V pozici v polosedu vydržte asi 5 vteřin a potom se pomalu postavte. Cvičení posiluje svaly stehna a hýždí.
  • Cvik se židlemi. Stoupněte si mezi dvě židle a držte se jich pro získání lepší stability. Vzpřímenou dolní končetinu zvedejte před sebe, druhou končetinu pomalu pokrčujte, jako byste se chtěli posadit. V pozici v polosedu vydržte po dobu 5 vteřin a poté se pomalu postavte. Cvik opakujte i s druhou končetinou. Cvičení posiluje svaly stehna a hýždě.
  • Protahování dolních končetin. Posaďte se na zem, natáhněte dolní končetiny před sebe a rukama se opírejte v bok. Končetinu pomalu ohýbejte v koleni, dokud neucítíte bolest, v této pozici vydržte 5 vteřin. Poté končetinu pomalu natahujte po podložce, jak daleko je to možné, v této pozici také setrvejte 5 vteřin. Cvičení opakujte i s druhou dolní končetinou. Tento cvik posiluje čtyřhlavý sval stehenní.

Nutno dodat, že fyzické cvičení při chronickém zánětu kloubů doprovází určitý stupeň bolesti. Pohyb by měl být nastaven tak, aby bolest byla snesitelná. Pokud budete pravidelně cvičit, pocítíte, že bolest pomalu ustupuje a vy zvládnete více opakování za sebou. Zpočátku opakujte každý cvik 4–5×. S rostoucí fyzickou zdatností můžete počet opakování zvyšovat. Za několik týdnů vám bude odměnou lepší pohyblivost a snížená bolestivost kolenních kloubů.

(holi)

Zdroj: www.healthline.com

Hodnocení článku:
(1187 hodnocení - 3,8 z 5)

Další doporučené články

Anti-TNF alfa: složitá terapie, která pomáhá

Anti-TNF alfa: složitá terapie, která pomáhá

Anti-TNF neboli anti-tumor nekrotizující faktor je chemická látka, která je součástí léčiv používaných po celém světě k léčbě zánětlivých onemocnění, jako je revmatoidní artritida, lupénka nebo Bechtěrevova choroba. Napovíme, jak funguje a kdy je či není vhodné její nasazení.
11. 1. 2016 Revmatoidní artritida
Šest tipů, jak zvládnout noční bolest

Šest tipů, jak zvládnout noční bolest

Noční bolest je jedním z charakteristických příznaků revmatických chorob. Napovíme, co dělat, když se utrpení vymkne kontrole a když ani léky příliš nepomáhají.
4. 8. 2017 Revmatoidní artritida
Revmatická nemoc ji téměř připravila o život, nyní vede pacientskou skupinu

Revmatická nemoc ji téměř připravila o život, nyní vede pacientskou skupinu

Zatímco například revmatoidní artritida je poměrně časté a také známé onemocnění, u něhož mohou od loňského roku lékaři svým pacientům již od středně těžkého stadia předepisovat biologickou léčbu, u systémové sklerodermie (SS) je to jinak. Tato revmatická nemoc je vzácná, její projevy jsou velmi různorodé, a proto bývá diagnostika choroby zdlouhavá a obtížná. Jde přitom o velmi závažné onemocnění, což demonstruje také příběh 41leté pacientky Michaely Linkové.
6. 2. 2020 Revmatoidní artritida
Artritida v dětském věku: Danovi usnadňuje život cílená léčba

Artritida v dětském věku: Danovi usnadňuje život cílená léčba

„Revma“ má většina lidí spojeno s pokročilým věkem. Určitá forma této nemoci ale místo dospělých a seniorů cílí na děti. Jmenuje se juvenilní idiopatická artritida (JIA). Naučit se s touto nemocí žít museli i Jana a Josef, rodiče dvou synů. A především starší z jejich potomků Dan, kterému byla JIA diagnostikována v necelých pěti letech.
24. 3. 2020 Revmatoidní artritida
Trpíte revmatickou chorobou? Jezte více zeleniny!

Trpíte revmatickou chorobou? Jezte více zeleniny!

Už starověký lékař Hippokrates, otec medicíny, říkal: „Nechť tvoje strava je tvým lékem.“ A platí to i dnes. Při léčbě některých onemocnění se sice užívání prášků nevyhneme, ale i tak je možné vhodně zvolenou skladbou jídelníčku průběh choroby ovlivnit.
11. 4. 2018 Revmatoidní artritida
Čtyři záludné příznaky revmatoidní artritidy

Čtyři záludné příznaky revmatoidní artritidy

Artritida je závažné autoimunitní onemocnění, které postihuje klouby i jiné části těla. Tato choroba však často dlouho uniká správné diagnóze. Její příznaky mohou napodobovat jiné nemoci a jsou velmi pestré. Zjistěte, jaká „překvapení“ může revmatoidní artritida skrývat.
18. 8. 2014 Revmatoidní artritida