Novinky - revmatoidní artritida

Jezte vlákninu, přinutíte tak zánět k ústupu

Jezte vlákninu, přinutíte tak zánět k ústupu

Vyšší konzumace vlákniny má příznivý vliv na stav zánětu při revmatických nemocech. Tyto překvapivé výsledky přinesli američtí vědci. Vláknina prospívá srdci, může předejít některým nádorům a zlepšuje trávení.

Vyšší konzumace vlákniny má příznivý vliv na stav zánětu při revmatických nemocech. Tyto překvapivé výsledky přinesli američtí vědci.

Vláknina vs. zánět

Přínos vlákniny pro naše zdraví je všeobecně známá. Vláknina prospívá srdci, může předejít některým nádorům a hlavně zlepšuje trávení. Nyní vědci objevili její další prospěšnou vlastnost – snižuje C-reaktivní protein (CRP), ukazatel zánětu v těle, který se stanovuje z krve při krevním odběru. Vysoká hladina CRP v krvi signalizuje zánět, a může tak upozornit na cokoliv zánětlivého, od infekce až k revmatoidní artritidě.

Není možné říct, že ovoce, zelenina a další potraviny s vysokým obsahem vlákniny pomohou při artritidě jako mávnutím kouzelného proutku, ale snížení hladin CRP v krvi je dost dobrým důvodem k jejich začlenění do jídelníčku. Američtí lékaři z Univerzity v Jižní Karolíně studovali pacienty s revmatoidní artritidou, kteří jedli velké množství vlákniny, mezi 27 a 28 gramy denně. Hladina jejich CRP v krvi šla rapidně dolů, ať už dostávali vlákninu do těla přirozeně jídlem, anebo pomocí potravinových doplňků.

Nejvíce úspěchu slaví „červená“ vláknina u hubených lidí

U hubených lidí byl pokles CRP velmi výrazný, celých 40 procent. U lidí s nadváhou poklesl CRP „pouze“ o 10 procent. Lékaři ještě zcela nevědí, proč ani jak zvýšení příjmu vlákniny v jídle způsobuje pokles CRP, a tím pádem ústup zánětu. Výsledky výzkumu ale mluví samy za sebe. Jiný výzkum v Německu tuto hypotézu potvrdil – při zvýšení konzumace ovoce a zeleniny ze 2 kusů na 8 kusů denně poklesla hladina CRP o celou třetinu, čili o 33 procent. Snížení CRP je nejvíce přisuzováno ovoci a zelenině bohatým na karotenoidy, speciální antioxidanty v mrkvi a dalších poživatinách s červenou barvou.

(ercp)

Zdroj:

Hodnocení článku:
(272 hodnocení - 2,9 z 5)

Další doporučené články

Oslavte Světový den artritidy. Jak? Změnou životního stylu

Oslavte Světový den artritidy. Jak? Změnou životního stylu

Stejně jako každý rok i letos spadá na 12. říjen Světový den artritidy. A podobně jako v předchozích letech má i letošní ročník své téma. Tentokrát je to „Living Better, Ageing Well“, které lze přeložit jako „Žít lépe, stárnout důstojně“.
2. 10. 2014 Revmatoidní artritida
Podzimní procházky pomohou kloubům i proti únavě

Podzimní procházky pomohou kloubům i proti únavě

Podzim přichází. Padá listí, postupně se ochlazuje a my si můžeme užívat poslední teplé paprsky před příchodem zimy. Někteří z nás se však s příchodem podzimu potýkají i s nedostatkem energie a bolestmi kloubů. To nejjednodušší, co proti tomu můžete udělat, je jít na procházku.
4. 10. 2018 Revmatoidní artritida
Šest tipů, jak zvládnout noční bolest

Šest tipů, jak zvládnout noční bolest

Noční bolest je jedním z charakteristických příznaků revmatických chorob. Napovíme, co dělat, když se utrpení vymkne kontrole a když ani léky příliš nepomáhají.
4. 8. 2017 Revmatoidní artritida
Se zánětem si poradí zelený čaj

Se zánětem si poradí zelený čaj

Číňané považují zelený čaj za takřka zázračný nápoj. Současná západní medicína jim dává za pravdu. Nyní se zdá, že by zelený čaj mohl pomoci i pacientům s autoimunitními poruchami.
23. 4. 2009 Revmatoidní artritida
Inzerce: