Novinky - revmatoidní artritida

Jezte vlákninu, přinutíte tak zánět k ústupu

Jezte vlákninu, přinutíte tak zánět k ústupu

Vyšší konzumace vlákniny má příznivý vliv na stav zánětu při revmatických nemocech. Tyto překvapivé výsledky přinesli američtí vědci. Vláknina prospívá srdci, může předejít některým nádorům a zlepšuje trávení.

Vyšší konzumace vlákniny má příznivý vliv na stav zánětu při revmatických nemocech. Tyto překvapivé výsledky přinesli američtí vědci.

Vláknina vs. zánět

Přínos vlákniny pro naše zdraví je všeobecně známá. Vláknina prospívá srdci, může předejít některým nádorům a hlavně zlepšuje trávení. Nyní vědci objevili její další prospěšnou vlastnost – snižuje C-reaktivní protein (CRP), ukazatel zánětu v těle, který se stanovuje z krve při krevním odběru. Vysoká hladina CRP v krvi signalizuje zánět, a může tak upozornit na cokoliv zánětlivého, od infekce až k revmatoidní artritidě.

Není možné říct, že ovoce, zelenina a další potraviny s vysokým obsahem vlákniny pomohou při artritidě jako mávnutím kouzelného proutku, ale snížení hladin CRP v krvi je dost dobrým důvodem k jejich začlenění do jídelníčku. Američtí lékaři z Univerzity v Jižní Karolíně studovali pacienty s revmatoidní artritidou, kteří jedli velké množství vlákniny, mezi 27 a 28 gramy denně. Hladina jejich CRP v krvi šla rapidně dolů, ať už dostávali vlákninu do těla přirozeně jídlem, anebo pomocí potravinových doplňků.

Nejvíce úspěchu slaví „červená“ vláknina u hubených lidí

U hubených lidí byl pokles CRP velmi výrazný, celých 40 procent. U lidí s nadváhou poklesl CRP „pouze“ o 10 procent. Lékaři ještě zcela nevědí, proč ani jak zvýšení příjmu vlákniny v jídle způsobuje pokles CRP, a tím pádem ústup zánětu. Výsledky výzkumu ale mluví samy za sebe. Jiný výzkum v Německu tuto hypotézu potvrdil – při zvýšení konzumace ovoce a zeleniny ze 2 kusů na 8 kusů denně poklesla hladina CRP o celou třetinu, čili o 33 procent. Snížení CRP je nejvíce přisuzováno ovoci a zelenině bohatým na karotenoidy, speciální antioxidanty v mrkvi a dalších poživatinách s červenou barvou.

(ercp)

Zdroj:

Hodnocení článku:
(1631 hodnocení - 3 z 5)

Další doporučené články

Aby (nejen) klouby byly fit

Aby (nejen) klouby byly fit

Pokud trpíte revmatickým onemocněním, pak jistě víte, že cvičení je nejdůležitější metodou, jak se udržet v kondici. Přesvědčit vás o tom, že se dá sportovat opravdu bezbolestně a s minimálním rizikem pro klouby, to je naším dnešním cílem.
18. 1. 2016 Revmatoidní artritida
Jak zvládnout nemoc a naučit se dobře komunikovat (nejen) s lékaři?

Jak zvládnout nemoc a naučit se dobře komunikovat (nejen) s lékaři?

Pacientská organizace Revma Liga, která pomáhá lidem s revmatickými onemocněními, si jako jednu z hlavních náplní své činnosti v roce 2020 zvolila pořádání podpůrných workshopů pro pacienty a jejich blízké. V návaznosti na sebe tak proběhly začátkem letošního roku semináře Jak zvládnout svoji nemoc a Komunikace (nejen) s lékařem.
30. 6. 2020 Revmatoidní artritida
Zkuste ztuhlé klouby rozhýbat!

Zkuste ztuhlé klouby rozhýbat!

Cvičení je při trápení s klouby zásadní. Na druhou stranu nic se nesmí přehánět. Jak zvolit ten správný druh pohybu, když klouby „stávkují“, napoví naše následující tipy.
21. 12. 2013 Revmatoidní artritida
Užívat či neužívat kortikoidy?

Užívat či neužívat kortikoidy?

Akutní stadia revmatoidní artritidy se léčí mnohdy glukokortikoidy. Glukokortikoidy, ale i revmatoidní artritida způsobují řídnutí kostí. Jak ulevit pacientovi od nepříjemných obtíží, a zároveň ochránit jeho kosti?
14. 7. 2009 Revmatoidní artritida
Revmatici, vyrážíte za teplem? Nezapomeňte na důkladnou přípravu!

Revmatici, vyrážíte za teplem? Nezapomeňte na důkladnou přípravu!

Nejenom zima, ale i teplé počasí může kloubům značně přitížit. Ať už vyrážíte do teplých krajin na dovolenou, nebo v rámci služební cesty, důkladná příprava je nezbytná. Přinášíme vám několik tipů, které vám usnadní cestování a pomohou vám vyvarovat se nepříjemných zdravotních komplikací.
31. 5. 2018 Revmatoidní artritida
Inzerce:
meduka_logo