Střevní bakterie mohou „rozjet“ revmatoidní artritidu

Revmatoidní artritida je stejně jako další autoimunitní choroby považována za tzv. multifaktoriální onemocnění. To znamená, že se na jejím vzniku podílí více okolností, od vrozených dispozic po životní styl. Podle vědců patří mezi možné spouštěče artritidy také bakterie žijící v našich střevech.

Pomocníci i nepřátelé

Střevo zdravého člověka obsahuje trilióny bakterií různých druhů. Některé jsou prospěšné pro dobré trávení, jiné mohou být zdraví nebezpečné – avšak často jen tehdy, dojde-li k jejich přemnožení. Průjmy ale nejsou zdaleka jediným onemocněním, které mohou vyvolat. Vědci odhalili také souvislost mezi bakterií Prevotella copri, běžně žijící v trávicím traktu člověka, a rozvojem revmatoidní artritidy.

Nepřiměřená reakce

Za pomoci analýzy DNA porovnávali odborníci bakteriální obsah vzorků stolice nemocných s revmatoidní artritidou a zdravých lidí. Ukázalo se následující:

• Prevotella copri se vyskytuje ve větším množství u jedinců, kteří se teprve před nedávnem dozvěděli, že trpí zmíněným revmatologickým onemocněním.
  • Její přemnožení navíc u těchto lidí vedlo k oslabení počtu bakterií prospěšných pro trávení.
  • Oproti tomu trávicí trakt již zaléčených pacientů a zcela zdravých lidí obsahoval zkoumaných bakterií o poznání méně.

Zdá se, že Prevotella samotná revmatoidní artritidu přímo nevyvolá. Její přemnožení však může vést k nepřiměřeným reakcím imunitního systému, a spustit tak autoimunitní onemocnění.

Mikrobiologové věří, že by vyšetření složení střevní mikroflóry mohlo v budoucnu upozornit na nebezpečí brzkého rozvoje revmatoidní artritidy a možná také dalších autoimunitních chorob. Než však bude tento postup využitelný v rutinní praxi, je třeba ještě dalších výzkumů.

Zdroj: www.sciencedaily.com

Kouření jako spouštěč revmatoidní artritidy?

Revmatoidní artritida patří mezi autoimunitní onemocnění, u kterých si dosud odborníci nejsou jisti, co přesně je způsobuje. Dosud je známo několik rizikových faktorů, včetně genetických, které se na vzniku revmatoidní artritidy podílejí. Jak ale přesně ke spuštění chorobného procesu dochází, zatím nikdo neví.
11. 8. 2008 Revmatoidní artritida
Zkuste ztuhlé klouby rozhýbat!

Cvičení je při trápení s klouby zásadní. Na druhou stranu nic se nesmí přehánět. Jak zvolit ten správný druh pohybu, když klouby „stávkují“, napoví naše následující tipy.
21. 12. 2013 Revmatoidní artritida
Zlepšete revma sportem: plavání

Vůči kloubům je pohyb ve vodě velmi šetrný. Voda nadlehčuje a současně tlumí nárazy. Pokud má příjemnou teplotu, příznivé účinky se znásobují – zmírňuje se bolest.
12. 2. 2012 Revmatoidní artritida
Bolí vás klouby? Na nic nečekejte a jděte k lékaři

Revmatoidní artritida je bolestivé onemocnění, které vede k deformitám kloubů a postupně až nesoběstačnosti pacienta. Vše ale může být úplně jinak, pokud se nemoc zachytí a začne léčit opravdu včas.
12. 3. 2011 Revmatoidní artritida
Správný postoj. Naučte se správně sedět a stát

Sezením, chůzí nebo postáváním trávíme většinu dne. Proto je důležité dělat tyto činnosti správně. Že to umí každé malé děcko? Omyl, tak snadné to není.
8. 12. 2016 Revmatoidní artritida
Rozhovor s odborníkem na téma Revmatoidní artritida

Revmatoidní artritida se v České republice objevuje u jednoho procenta populace. Postihuje tak zhruba sto tisíc lidí. Nejčastěji tímto zánětlivým onemocněním trpí ženy, které mají dědičné predispozice. V pořadu U lékaře o revmatoidní artritidě mluvil profesor Jiří Vencovský - předseda české revmatologické společnosti Jana Evangelisty Purkyněho, který zároveň pracuje v revmatologickém ústavu v Praze.
12. 10. 2015 Revmatoidní artritida