Střevní bakterie mohou „rozjet“ revmatoidní artritidu

Revmatoidní artritida je stejně jako další autoimunitní choroby považována za tzv. multifaktoriální onemocnění. To znamená, že se na jejím vzniku podílí více okolností, od vrozených dispozic po životní styl. Podle vědců patří mezi možné spouštěče artritidy také bakterie žijící v našich střevech.

Pomocníci i nepřátelé

Střevo zdravého člověka obsahuje trilióny bakterií různých druhů. Některé jsou prospěšné pro dobré trávení, jiné mohou být zdraví nebezpečné – avšak často jen tehdy, dojde-li k jejich přemnožení. Průjmy ale nejsou zdaleka jediným onemocněním, které mohou vyvolat. Vědci odhalili také souvislost mezi bakterií Prevotella copri, běžně žijící v trávicím traktu člověka, a rozvojem revmatoidní artritidy.

Nepřiměřená reakce

Za pomoci analýzy DNA porovnávali odborníci bakteriální obsah vzorků stolice nemocných s revmatoidní artritidou a zdravých lidí. Ukázalo se následující:

• Prevotella copri se vyskytuje ve větším množství u jedinců, kteří se teprve před nedávnem dozvěděli, že trpí zmíněným revmatologickým onemocněním.
  • Její přemnožení navíc u těchto lidí vedlo k oslabení počtu bakterií prospěšných pro trávení.
  • Oproti tomu trávicí trakt již zaléčených pacientů a zcela zdravých lidí obsahoval zkoumaných bakterií o poznání méně.

Zdá se, že Prevotella samotná revmatoidní artritidu přímo nevyvolá. Její přemnožení však může vést k nepřiměřeným reakcím imunitního systému, a spustit tak autoimunitní onemocnění.

Mikrobiologové věří, že by vyšetření složení střevní mikroflóry mohlo v budoucnu upozornit na nebezpečí brzkého rozvoje revmatoidní artritidy a možná také dalších autoimunitních chorob. Než však bude tento postup využitelný v rutinní praxi, je třeba ještě dalších výzkumů.

Zdroj: www.sciencedaily.com

Kuřecí kolagen uleví bolavým kloubům

Kuřecí kolagen může poskytnout úlevu od příznaků revmatoidní artritidy. Na toto téma totiž proběhla kontrolovaná a dvojitě zaslepená studie, která potvrdila, že kuřecí kolagen typu II je bezpečnou a účinnou léčbou právě pro pacienty s revmatoidní artritidou.
13. 1. 2010 Revmatoidní artritida
Jídelníček u revmatoidní artritidy

Miliony lidí trpí bolestmi a otoky kloubů způsobenými artritidou. V současné době se na základně nových studií zjistilo, že právě úprava jídelníčku může průběh revmatoidní artritidy příznivě ovlivnit.
20. 2. 2009 Revmatoidní artritida
Kmenové buňky: umí napravit škody způsobené artritidou

Přestože existuje široká nabídka možností léčby revmatoidní artritidy, žádný z léků potlačujících zánětlivou odpověď zatím nevyřešil problém již poškozené tkáně. U terapie kmenovými buňkami je tomu ale jinak – napomáhá totiž právě hojení postižených kloubů.
1. 10. 2013 Revmatoidní artritida
5 věcí, které vám umožní pracovat bez bolesti

Revmatoidní artritida ovlivňuje veškeré činnosti nemocného, což platí i o zaměstnání. Studie provedená v roce 2004 na šesti stovkách artritiků prokázala, že vytvoření komfortnějšího pracovního prostředí snižuje počet absencí těchto lidí až o 60 %.
9. 5. 2013 Revmatoidní artritida
Revmatoidní artritida souvisí s rizikem předčasného porodu

Těhotné ženy s revmatoidní artritidou jsou ohroženy předčasným porodem. Narozené děti těchto žen mají také častěji nízkou porodní hmotnost. S těmito výsledky přichází nový výzkum dánských lékařů.
19. 1. 2015 Revmatoidní artritida