Střevní bakterie mohou „rozjet“ revmatoidní artritidu

Revmatoidní artritida je stejně jako další autoimunitní choroby považována za tzv. multifaktoriální onemocnění. To znamená, že se na jejím vzniku podílí více okolností, od vrozených dispozic po životní styl. Podle vědců patří mezi možné spouštěče artritidy také bakterie žijící v našich střevech.

Pomocníci i nepřátelé

Střevo zdravého člověka obsahuje trilióny bakterií různých druhů. Některé jsou prospěšné pro dobré trávení, jiné mohou být zdraví nebezpečné – avšak často jen tehdy, dojde-li k jejich přemnožení. Průjmy ale nejsou zdaleka jediným onemocněním, které mohou vyvolat. Vědci odhalili také souvislost mezi bakterií Prevotella copri, běžně žijící v trávicím traktu člověka, a rozvojem revmatoidní artritidy.

Nepřiměřená reakce

Za pomoci analýzy DNA porovnávali odborníci bakteriální obsah vzorků stolice nemocných s revmatoidní artritidou a zdravých lidí. Ukázalo se následující:

• Prevotella copri se vyskytuje ve větším množství u jedinců, kteří se teprve před nedávnem dozvěděli, že trpí zmíněným revmatologickým onemocněním.
  • Její přemnožení navíc u těchto lidí vedlo k oslabení počtu bakterií prospěšných pro trávení.
  • Oproti tomu trávicí trakt již zaléčených pacientů a zcela zdravých lidí obsahoval zkoumaných bakterií o poznání méně.

Zdá se, že Prevotella samotná revmatoidní artritidu přímo nevyvolá. Její přemnožení však může vést k nepřiměřeným reakcím imunitního systému, a spustit tak autoimunitní onemocnění.

Mikrobiologové věří, že by vyšetření složení střevní mikroflóry mohlo v budoucnu upozornit na nebezpečí brzkého rozvoje revmatoidní artritidy a možná také dalších autoimunitních chorob. Než však bude tento postup využitelný v rutinní praxi, je třeba ještě dalších výzkumů.

Zdroj: www.sciencedaily.com

Revmatici, vyrazte do lázní! Odpočinete si a uleví se vám

Lázeňská léčba různých onemocnění má v naší republice dlouhou tradici. Tato zařízení navštěvují i lidé s revmatoidní artritidou. Poradíme, jak si o lázně požádat a kam se s touto chorobou můžete vypravit.
24. 8. 2015 Revmatoidní artritida
 Jezte ryby, mohou pomoci při revmatoidní artritidě!

Konzumace ryb, zejména pak jejich oleje, může pomáhat v léčbě pacientů trpících revmatoidní artritidou. To jsou závěry výzkumu britských a amerických vědců zveřejněné v populárněnaučném časopise Nature na podzim roku 2009.
15. 2. 2010 Revmatoidní artritida
Revmatik a sezení u počítače – jak to skloubit?

Práce vsedě je pro řadu lidí samozřejmostí i za „běžných“ okolností. Ovšem s dobou covidovou přišel i významný fenomén práce z domova. Jak si poradit s dlouhým sezením u počítače často v ne příliš optimálních podmínkách, aniž bychom si zdevastovali svou tělesnou schránku?
18. 3. 2021 Revmatoidní artritida
Čtyři tipy, jak prospět páteři

Běžné denní činnosti se kvůli Bechtěrevově chorobě mohou stát náročnými a bolestivými. Pravidelné cvičení a rehabilitace jsou proto nezbytnou součástí života každého, kdo touto nemocí trpí. Důležité je ovšem například i správné držení těla nebo sezení.
21. 12. 2015 Revmatoidní artritida