Střevní bakterie mohou „rozjet“ revmatoidní artritidu

Revmatoidní artritida je stejně jako další autoimunitní choroby považována za tzv. multifaktoriální onemocnění. To znamená, že se na jejím vzniku podílí více okolností, od vrozených dispozic po životní styl. Podle vědců patří mezi možné spouštěče artritidy také bakterie žijící v našich střevech.

Pomocníci i nepřátelé

Střevo zdravého člověka obsahuje trilióny bakterií různých druhů. Některé jsou prospěšné pro dobré trávení, jiné mohou být zdraví nebezpečné – avšak často jen tehdy, dojde-li k jejich přemnožení. Průjmy ale nejsou zdaleka jediným onemocněním, které mohou vyvolat. Vědci odhalili také souvislost mezi bakterií Prevotella copri, běžně žijící v trávicím traktu člověka, a rozvojem revmatoidní artritidy.

Nepřiměřená reakce

Za pomoci analýzy DNA porovnávali odborníci bakteriální obsah vzorků stolice nemocných s revmatoidní artritidou a zdravých lidí. Ukázalo se následující:

• Prevotella copri se vyskytuje ve větším množství u jedinců, kteří se teprve před nedávnem dozvěděli, že trpí zmíněným revmatologickým onemocněním.
  • Její přemnožení navíc u těchto lidí vedlo k oslabení počtu bakterií prospěšných pro trávení.
  • Oproti tomu trávicí trakt již zaléčených pacientů a zcela zdravých lidí obsahoval zkoumaných bakterií o poznání méně.

Zdá se, že Prevotella samotná revmatoidní artritidu přímo nevyvolá. Její přemnožení však může vést k nepřiměřeným reakcím imunitního systému, a spustit tak autoimunitní onemocnění.

Mikrobiologové věří, že by vyšetření složení střevní mikroflóry mohlo v budoucnu upozornit na nebezpečí brzkého rozvoje revmatoidní artritidy a možná také dalších autoimunitních chorob. Než však bude tento postup využitelný v rutinní praxi, je třeba ještě dalších výzkumů.

Zdroj: www.sciencedaily.com

Artritida neznamená konec sexuálního života – I. část

Sexualita je nedílnou součástí člověka. Prolíná se zde naše fyzické zdraví se zdravím psychickým i s našimi emocemi. Je úzce propojena s kvalitou našeho života a s naším vnímáním sebe sama, sebepojetím i sebevědomím. Život s artritidou, která s sebou nese bolest, ztuhlost, únavu, deprese, omezení pohybů i fyzických sil, může snižovat sexuální touhu a ovlivnit i to, jak si sex (ne)dokážeme užít.
26. 9. 2010 Revmatoidní artritida
Biologická léčba pomáhá, ale nejsou na ni finanční prostředky

Přestože české pojišťovny od roku 2005 zdesetinásobily své výdaje na biologickou léčbu, stále to nestačí. Česká republika ve srovnání se západními zeměmi výrazně zaostává. Biologická léčba je jednou z nejpřevratnějších novinek, které se v medicíně v posledních dvaceti letech objevily...
29. 11. 2010 Revmatoidní artritida
Jídelníček u revmatoidní artritidy

Miliony lidí trpí bolestmi a otoky kloubů způsobenými artritidou. V současné době se na základně nových studií zjistilo, že právě úprava jídelníčku může průběh revmatoidní artritidy příznivě ovlivnit.
20. 2. 2009 Revmatoidní artritida
Za bolestmi nohou nemusí být jen revmatoidní artritida

Vyrazíte si na ranní vycházku, ale lýtka vás bolí a nohy jsou ztěžklé. Připisujete to artritidě a zkoušíte bolest nohou rozchodit. Ale ta se jen zhoršuje. Proč? Protože taková bolest nemusí mít vůbec žádnou souvislost s vaším onemocněním.
8. 4. 2009 Revmatoidní artritida