Střevní bakterie mohou „rozjet“ revmatoidní artritidu

Revmatoidní artritida je stejně jako další autoimunitní choroby považována za tzv. multifaktoriální onemocnění. To znamená, že se na jejím vzniku podílí více okolností, od vrozených dispozic po životní styl. Podle vědců patří mezi možné spouštěče artritidy také bakterie žijící v našich střevech.

Pomocníci i nepřátelé

Střevo zdravého člověka obsahuje trilióny bakterií různých druhů. Některé jsou prospěšné pro dobré trávení, jiné mohou být zdraví nebezpečné – avšak často jen tehdy, dojde-li k jejich přemnožení. Průjmy ale nejsou zdaleka jediným onemocněním, které mohou vyvolat. Vědci odhalili také souvislost mezi bakterií Prevotella copri, běžně žijící v trávicím traktu člověka, a rozvojem revmatoidní artritidy.

Nepřiměřená reakce

Za pomoci analýzy DNA porovnávali odborníci bakteriální obsah vzorků stolice nemocných s revmatoidní artritidou a zdravých lidí. Ukázalo se následující:

• Prevotella copri se vyskytuje ve větším množství u jedinců, kteří se teprve před nedávnem dozvěděli, že trpí zmíněným revmatologickým onemocněním.
  • Její přemnožení navíc u těchto lidí vedlo k oslabení počtu bakterií prospěšných pro trávení.
  • Oproti tomu trávicí trakt již zaléčených pacientů a zcela zdravých lidí obsahoval zkoumaných bakterií o poznání méně.

Zdá se, že Prevotella samotná revmatoidní artritidu přímo nevyvolá. Její přemnožení však může vést k nepřiměřeným reakcím imunitního systému, a spustit tak autoimunitní onemocnění.

Mikrobiologové věří, že by vyšetření složení střevní mikroflóry mohlo v budoucnu upozornit na nebezpečí brzkého rozvoje revmatoidní artritidy a možná také dalších autoimunitních chorob. Než však bude tento postup využitelný v rutinní praxi, je třeba ještě dalších výzkumů.

Zdroj: www.sciencedaily.com

Biosimilars: levnější varianta cílené léčby

Generika neboli ne tak drahé kopie originálních léků jsou dnes využívána běžně. V případě biologik dosud takové ekvivalenty neexistovaly. Situaci však mění „biosimilars“, jejichž využití v praxi bylo loni prvně schváleno Evropskou lékovou agenturou. Jde ale skutečně o kopie originálů?
24. 1. 2014 Revmatoidní artritida
Těhotná revmatička? Proč ne!

Trpíte nějakým druhem revmatického onemocnění a bojíte se přijít do jiného stavu? Nemusíte. Výsledky studie z University Medical Center v Nizozemsku totiž ukazují, že ženy s revmatoidní artritidou mají pravděpodobnost, že se jejich nemoc zlepší právě v průběhu těhotenství.
16. 3. 2010 Revmatoidní artritida
Osm tipů pro správné cvičení revmatiků

Pohyb je pro osoby trpící revmatickou nemocí bezpochyby nesmírně přínosný. Ovšem pouze za předpokladu, že cvičí správně. Následující rady napoví, co je velmi důležité při tréninku ohlídat.
13. 10. 2015 Revmatoidní artritida
9 rad, jak si v létě zachovat „chladnou hlavu“

Letní vedra často bývají větším zabijákem než blesky, vichry nebo povodně dohromady. Mnoha lidem s revmatoidní artritidou přináší právě horké počasí spoustu nepříjemností.
30. 7. 2010 Revmatoidní artritida