Novinky

Objev nového genu: dokáže předpovědět vznik bechtěreva?

Moderní medicína se snaží odhalit tajemství genové informace v lidských buňkách. Díky těmto pokrokům už známe příčinu mnoha závažných onemocnění. Vědci nyní objevili gen, který by mohl pomoci předpovědět vznik Bechtěrevovy choroby.

Naděje na obzoru

Ankylozující spondylitida neboli Bechtěrevova choroba je chronické zánětlivé onemocnění, které postihuje především klouby páteře. V závažných případech dochází ke vzniku takzvané bambusové páteře. Ta se projevuje srůsty mezi jednotlivými obratli, páteř je pak tuhá, neohebná a bolestivá. Nemoc se rozvíjí především u mladých lidí a zatím není znám žádný lék, který by chorobu úplně vyléčil. Lepší vyhlídky tak mají nemocní, u nichž je bechtěrev rozpoznán v časných stadiích. A právě v tomto ohledu by mohl výzkum přinést novou naději.

Genetická revoluce

V některých případech trvá podle vědců průměrně až 10 let, než je u nemocného stanovena diagnóza ankylozující spondylitidy. Za poměrně dlouhou dobu tak může poškození páteře doznat značných rozměrů. Velkou změnu v časném rozpoznání nemoci by měl přinést nový genetický test. Britští výzkumníci totiž objevili velkou různorodost v genu pro lidský enzym ERAP1. Tento enzym se za normálních okolností podílí na správné funkci imunitního systému. Mimo jiné se zúčastňuje i procesu rozpoznávání cizorodých a vlastních struktur. Tímto způsobem imunitní systém vyhodnocuje případná nebezpečí pro organismus. Určité varianty tohoto genu zřejmě souvisí také s rozvojem Bechtěrevovy choroby. I když přesná příčina není známá, na rozvoji autoimunitního zánětu se podílí tím, že během procesu rozpoznávání označují vlastní struktury za cizorodé, a tudíž pro organismus nebezpečné. Rozvoj chronického zánětu pak vede až k postupnému rozkladu páteře.

Budoucnost ve znamení testů

V blízké budoucnosti by se do diagnostiky ankylozující spondylitidy mohlo zařadit genetické testování, které by chorobu zachytilo ve velmi časných fázích vývoje. Nějakou dobu však budeme muset ještě počkat. Vědci nyní zkoumají, jaké varianty genu opravdu souvisí s rozvojem Bechtěrevovy choroby. Zajímavostí je, že se výzkum genu ERAP původně zaměřoval na spojitost s nádory hlavy a krku. Jeho vztah k ankylozující spondylitidě byl objeven víceméně náhodou. Tato náhoda však může znamenat velkou revoluci v diagnostice chronického onemocnění páteře.

(holi)

Zdroj: www.medicalnewstoday.com

Bechtěrevova choroba: Cílená léčba versus konvenční terapie

Ačkoli Bechtěrevova choroba patří mezi nemoci, které není možné zcela vyléčit, v současné době naštěstí existuje celá řada možností, jak lze k její léčbě přistupovat. Důležitou terapeutickou variantou jsou i (biologické) léčivé přípravky s cíleným účinkem.
25. 4. 2021 Bechtěrevova nemoc
Zlikvidujte zánět kloubů správným jídlem

Velké množství závažných nemocí má společného jmenovatele – zánět. Ten velmi často postihuje klouby a způsobuje tak artritidu. Bojovat s ním lze mnoha způsoby. Jedním z nich je i změna jídelníčku.
10. 10. 2010 Bechtěrevova nemoc
Bechtěrevova nemoc ohrožuje i srdce

Fakt, že Bechtěrevova nemoc postihuje páteř, je všeobecně známá skutečnost. Onemocnění se ale dotýká i srdce, cév a hlavně největší tepny v těle – aorty.
4. 5. 2009 Bechtěrevova nemoc
Plavání s bechtěrevem? Nejlepší je kraul a znak!

Každý revmatik ví, že pohyb a sport jsou velmi důležité. Platí to i pro osoby s Bechtěrevovou nemocí. Ideální pro udržení dobré fyzické kondice je například plavání. Za jistých podmínek může tento sport bechtěrevikům velmi prospívat.
3. 7. 2017 Bechtěrevova nemoc
Cykloturistika a bechtěrev – jde to dohromady?

Zvládání Bechtěrevovy nemoci vyžaduje kromě podávání léků také pravidelné cvičení. Cykloturistika nejen ulevuje od bolesti, ale zmírňuje i příznaky a zpomaluje rozvoj onemocnění. Je však tím pravým sportem pro lidi s ankylozující spondylitidou?
24. 7. 2019 Bechtěrevova nemoc