Novinky

Sedm mýtů o bolestech zad

Sedm mýtů o bolestech zad

Většina z nás zná potíže se zády v nejrůznějších podobách podstatně důvěrněji, než bychom chtěli. A právě možná díky tomu o této civilizační chorobě koluje mezi lidmi kromě faktů i mnoho mýtů. Rádi bychom vás seznámili s několika z nich.

1. Vždy seďte rovně

Hrbení se zádům stoprocentně škodí, ale sedět dlouhou dobu úplně rovně pro ně také není zrovna dobré. Pokud tedy máte sedavé zaměstnání, je dobré se alespoň čas od času protáhnout nebo projít.

2. Nezvedejte těžká břemena

Při zvedání věcí s vyšší váhou není ani tak důležitá hmotnost jako způsob, kterým to děláte. Pokud totiž používáte správnou techniku, vaše záda trpět nebudou. Nejlepší je, když si sednete „na bobek“ k předmětu tak, abyste jej měli umístěný na podlaze mezi nohama. Narovnejte se v zádech a srovnejte hlavu. Tak docílíte toho, že hmotnost břemene zvednete silou svalů nohou, a ne zad. Během akce držte tělo ve stále stejné pozici – nekruťte se a ani jinak neohýbejte. Váha předmětu by se totiž přenesla na svalové skupiny zad, které se pak přetíží a začnou bolet.

3. Při potížích uleví postel

Odpočinek vám sice může při akutní bolesti ulevit, ale určitě není dobré zůstávat v posteli. Den či dva vleže či polosedě totiž může zádům více uškodit než pomoct.

4. Za bolest může zranění

Problémy se zády bývají způsobeny podstatně větším množstvím příčin. Kromě zranění také degenerativními změnami na meziobratlových ploténkách, infekcemi a vrozenými deformacemi. 

5. Být hubený znamená mít zdravá záda 

Většině lidí se tyto potíže nevyhnou a ani štíhlí lidé nemusí být výjimkou. Pro bezbolestná záda je zásadní silný a stabilní svalový korzet spolu s dostatkem kostní hmoty, což ani hubený člověk nemusí nutně mít. Například jedinci trpící mentální anorexií mohou trpět různými nedostatky živin, což může vyústit mimo jiné i v úbytek kostní a svalové hmoty, a tedy i v bolesti zad.

6. Cvičení spíše škodí

Pravidelné a správné cvičení je právě naopak prevencí proti bolestem zad. Při akutní bolesti lze rovněž cvičit, ovšem za předpokladu, že se nejedná o poranění vyžadující klidový režim (např. zlomeninu). Pohyb se doporučuje v podstatně vyšším procentu případů, než se zakazuje. Intenzitu cvičení je ale potřeba přizpůsobit aktuálnímu stavu, s čímž vám může poradit lékař nebo fyzioterapeut.

7. Nejlepší je tvrdá matrace

Španělská studie zkoumající lidi trpící dlouhodobými bolestmi zad tento fakt vyvrací. Podle ní jedinci spící na matraci střední tvrdosti trpěli menšími bolestmi než ti, co odpočívali na tvrdých podložkách. Nicméně v závislosti na příčině bolesti zad a spánkových návycích mohou různí lidé potřebovat různé matrace.

(ivh)

Zdroj: CASSOOBHOY, Arefa. Back Pain Myths Slideshow. [online]. Dostupné z: www.webmd.com

Hodnocení článku:
(919 hodnocení - 2,9 z 5)

Další doporučené články

Bolí vás záda? Možná jde o závažného „bechtěreva“

Bolí vás záda? Možná jde o závažného „bechtěreva“

Pokud vás již léta trápí „bolavá záda“ a je to čím dál horší, zpozorněte! Plíživý nástup Bechtěrevovy choroby a ne příliš dobré povědomí o ní mají často za následek velmi pozdní stanovení diagnózy. Poradíme, jak rozpoznat již počáteční příznaky této nemoci.
1. 10. 2013 Bechtěrevova nemoc
Zmírněte potíže při Bechtěrevově chorobě: 5 zlatých pravidel

Zmírněte potíže při Bechtěrevově chorobě: 5 zlatých pravidel

Skladba jídelníčku může u lidí s Bechtěrevovou chorobou významně ovlivnit, jak se v průběhu dne budou cítit. Rad ohledně správného stravování a dodržování zdravého životního stylu je nepřeberné množství. Vybíráme ty zásadní, které opravdu fungují.
10. 5. 2017 Bechtěrevova nemoc
Budí vás nad ránem bolest zad? Návštěvu lékaře neodkládejte!

Budí vás nad ránem bolest zad? Návštěvu lékaře neodkládejte!

Většina z nás alespoň jednou v životě pocítila bolest zad. Ne vždy jde ale pouze o důsledek sedavého zaměstnání či špatného držení těla. Bolest v dolní části zad totiž bývá i jedním z prvních příznaků závažné Bechtěrevovy choroby.
4. 6. 2015 Bechtěrevova nemoc
Nonradiografická spondylartritida: Proč je třeba s léčbou neotálet?

Nonradiografická spondylartritida: Proč je třeba s léčbou neotálet?

Nonradiografická spondylartritida je počínající revmatický zánět v páteři, který ještě není vidět na klasickém rentgenovém snímku. Odhalit ho je možné pouze díky magnetické rezonanci. Jak ukazuje klinický výzkum, s léčbou této choroby se nevyplácí otálet.
27. 6. 2018 Bechtěrevova nemoc
10 věcí, které pomohou překonat ranní ztuhlost

10 věcí, které pomohou překonat ranní ztuhlost

Máte kvůli bolestem problém vstát ráno z postele? Trvá hodinu, než se vaše tělo dostane na „provozní teplotu“? Pokud ano, může vám pomoci několik rad pro co nejlepší zvládnutí tohoto hendikepu.
30. 9. 2012 Bechtěrevova nemoc
Inzerce:
meduka_logo