Revmatoidní artritida a cukrovka 2. typu. Je mezi nimi spojitost?

Rostoucí počet pacientů s revmatoidní artritidou, u kterých se po nějaké době zároveň rozvinula cukrovka 2. typu, vedl vědce k zamyšlení. Je možné, že mezi oběma nemocemi existuje nějaká spojitost?

Revmatoidní artritida patří mezi systémová autoimunitní onemocnění, při kterých se zánětlivá odpověď organismu obrací proti vlastnímu tělu. Imunitní buňky produkují autoprotilátky, které poškozují různé tkáně. U revmatoidní artritidy se to týká především kloubů, ale postižena mohou být i jiná místa, jako jsou oči, šlachy, kosti, kůže nebo krevní buňky.

Také už víme, že zánět je klíčovým faktorem i při rozvoji cukrovky 2. typu. A to přesto, že tento typ diabetu (na rozdíl od cukrovky 1. typu) není spojený s výskytem protilátek. A právě tento fakt neunikl pozornosti vědců.

Na vině jsou cytokiny

Podle metaanalýzy z loňského roku, která porovnávala pět studií na toto téma, mají lidé s revmatoidní artritidou o 23 % vyšší pravděpodobnost rozvoje cukrovky 2. typu. Kdo za to může? Molekuly zvané cytokiny.

Cytokiny jsou malé signální molekuly, které jsou produkované imunitním buňkami. Jejich úkolem je předávání informací a regulace ostatních buněk. Cytokiny jsou důležitou součástí správného fungování našeho těla a jeho obrany, ale když jsou produkovány zbytečně nebo nadmíru, tak škodí. A právě to se děje u revmatoidní artritidy a dalších systémových onemocnění.

Probíhající zánět pak škodí nejenom kloubům, ale ovlivňuje také tepny, funkci beta-buněk slinivky a inzulinovou rezistenci. Tedy faktory hrající důležitou roli u rozvoje cukrovky 2. typu.

Další rizikové faktory

Cytokiny ale nejsou jedinými neřády v rovnici vztahu revmatoidní artritidy a cukrovky 2. typu. Riziko vzniku diabetu 2. typu podle studie z letošního roku zvyšovaly i tyto faktory:

• obezita,
  • vysoká aktivita nemoci.

U pacientů s revmatoidní artritidou, kteří mají zároveň BMI vyšší než 35 (obezita 2. stupně), bylo riziko rozvoje cukrovky 2. typu šestkrát vyšší než u pacientů s normálním BMI! V případě pacientů s normálním BMI, ale vysokou aktivitou nemoci pak bylo riziko dvakrát vyšší oproti pacientům v remisi.

Remise ale neznamená nulové riziko – i při ní probíhá slabý zánět, který může mít negativní vliv na cévy, slinivku i inzulinovou rezistenci.

Problémem u pacientů s revmatoidní artritidou je i snížení pohyblivosti, jež tato nemoc přináší. Důsledkem může být menší fyzická aktivita a váhový přírůstek a tím opět vyšší BMI. Vyšší pravděpodobnost výskytu cukrovky 2. typu u pacientů s revmatoidní artritidou je tak kombinací hned několika činitelů. Otázkou zůstává – co se s tím dá dělat?

Jak na prevenci cukrovky

Prevence cukrovky 2. typu u pacientů s revmatoidní artritidou se tolik neliší od té klasické. Dodržovat by měli následující klíčové body:

• zdravý životní styl,
  • udržování váhy,
  • fyzická aktivita,
  • pravidelná kontrola hladiny cukru v krvi u praktického lékaře,
  • dostatečná léčba revmatoidní artritidy.

Poslední dva body záleží také na spolupráci s vaším ošetřujícím lékařem. Proto se nebojte přihlásit o svou preventivní prohlídku s krevními odběry a dodržujte nastavený léčebný plán, abyste nemoc dostali pod kontrolu.

(jala)

Zdroje:

Biologická léčba: ptejte se lékaře, co přesně vás čeká

Biologická léčba přinesla určitou revoluci do léčby nejen artritidy, ale i dalších nemocí. Jako všechny léky však kromě výhod přináší i nová rizika. Přinášíme několik doporučení pro všechny, kteří budou v budoucnu léčeni právě biologickými preparáty...
28. 6. 2010 Revmatoidní artritida
Lékařská péče o revmatické dítě musí být komplexní

Juvenilní idiopatická artritida (JIA) je nejčastější typ artritidy, která postihuje děti. Za posledních dvacet let léčba pokročila a výrazně se tak zlepšila prognóza, a to zejména s příchodem biologických léků. Pro JIA je charakteristické období střídání remise a relapsu...
28. 3. 2010 Revmatoidní artritida
Zdraví dítěte s JIA se může zlepšit na letním táboře

Revmatoidní artritida způsobuje vašemu dítěti chronickou bolest, ztuhlost a otoky kloubů a další obtíže. Se zmírněním obtíží mohou pomoci letní dětské tábory. Výsledky vědeckých studií totiž ukazují, že zdravotní stav takto postižených dětí se právě při letních aktivitách může výrazně zlepšit.
8. 8. 2010 Revmatoidní artritida
Aplikace biologické léčby je snadná. I vy to zvládnete

Revmatoidní artritida je jen obtížně léčitelné autoimunitní onemocnění. Lékaři se doposud revmatoidní artritidu nejrůznějšími způsoby snažili především zpomalit a ulevit nemocnému od tolik omezujících obtíží, především od bolesti. Dnes dokážou mnohem více. Mají totiž k dispozici biologickou neboli cílenou léčbu.
30. 4. 2011 Revmatoidní artritida
Bolí vás klouby? Správná diagnóza možná chvíli potrvá

Artritida je pojem popisující zánět kloubu, většinou bolestivý. Avšak existují různé typy artritid, mezi které patří i ta revmatoidní. Jak ji však poznat? Dobrat se k této diagnóze nebývá snadným ani rychlým procesem.
16. 8. 2016 Revmatoidní artritida