Novinky - revmatoidní artritida

Ruce revmatika potřebují procvičovat opravdu pravidelně

Ruce revmatika potřebují procvičovat opravdu pravidelně

Ztráta síly a pohyblivosti rukou je děsivá vyhlídka pro lidi s revmatickou artritidou. Aby tito pacienti předešli anebo alespoň zmírnili možné komplikace svého onemocnění, měli by pravidelně, nejlépe každý den, své klouby a svaly procvičovat.

Ztráta síly a pohyblivosti rukou je děsivá vyhlídka pro lidi s revmatickou artritidou. Aby tito pacienti předešli anebo alespoň zmírnili možné komplikace svého onemocnění, měli by pravidelně, nejlépe každý den, své klouby a svaly procvičovat. Jelikož postižení drobných kloubů ruky neodmyslitelně patří k této nemoci, nabízíme vám několik cviků zaměřených právě na tyto partie.

Respektujte své tělo 

Než začnete, je důležité si uvědomit, že veškeré cviky potřebují svůj čas. Každý pohyb provádějte pomalu a snažte se vnímat rozsah svých možností. Pro usnadnění pohyblivosti je dobré cvičit se zahřátými prsty. Některé cviky můžete zkusit třeba v teplé vodě. Jednotlivé pohyby několikrát zopakujte a vystřídejte ruce. Nikdy necvičte přes bolest! Vnímejte vlastní tělo a určete si své hranice. Také při vzplanutí nemoci a náhlém zhoršení příznaků své ruce nepřetěžujte, a naopak jim dopřejte odpočinek.

Jak rozhýbat prsty

  • Zvedání prstů. Položte volně ruku na stůl tak, aby dlaň směřovala k podložce a prsty byly natažené. Zkuste zvednout nejprve palec lehce nad podložku a opět ho položte. Tento úkon zopakujte s každým dalším prstem zvlášť.
  • Článek po článku. Držte ruku rovně ve vzduchu, prsty natažené a u sebe, jako když chcete někomu podat ruku. Pomalu ohýbejte prsty v posledním a prostředním kloubu, přičemž článek nejblíže dlani zůstává stále natažený. Pozvolna a plynule prsty vracejte do výchozí pozice.
  • Zatínání v pěst. Základní postavení je stejné jako v předchozím cviku. Natažené prsty začněte ohýbat, avšak ohněte i poslední kloub a snažte se o vytvoření pěsti, palcem zvenčí překryjte ostatní prsty. Pěst pouze zabalte, nemačkejte a pomalu zase rozbalte.
  • Prstový pochod. Ruku volně položte na rovnou podložku, dlaň směřuje dolů. Natažené prsty dejte k sobě. Nyní oddalte palec od ostatních prstů. Poté lehce nadzvedněte ukazováček a přiložte ho k palci. Tímto způsobem pochodujte se všemi prsty směrem k palci.

Nezapomeňte na palec!

Většina cviků pro pacienty s revmatoidní artritidou je koncipována tak, aby připravily prsty na jednoduché úkony všedních dnů. Pohyblivost palce je právě při těchto činnostech klíčová. Víte, jak ji udržet a zlepšit?

  • Špetka. Držte ruku a prsty natažené a blízko u sebe. Dotkněte se palcem špičky ukazováčku a vytvořte tak pomocí dvou prstů písmeno O. Tento cvik pak zopakujte s každým dalším prstem zvlášť a vždy se vraťte do výchozí pozice. Trénovat můžete při zavazování tkaniček či při zapínání knoflíků.
  • Palec k malíku. Toto cvičení pomůže zvládnout uchopit kulaté předměty, jako je například kartáč na vlasy. Rukou zaujměte pozici jako při podávání ruky a následně se pokuste palcem dotknout polštářku těsně pod svým malíčkem. Palec vám tak překříží celou dlaň. Pomalu se vraťte do výchozí pozice.
  • Stabilizace palce. Ruku držte nataženou a všechny prsty mějte u sebe. Jemně je ohněte do tvaru písmene C, jako byste chtěli uchopit větší láhev. Pozvolna se vraťte do původní polohy.

(boba)

Zdroj: www.everydayhealth.com

Hodnocení článku:
(208 hodnocení - 2,8 z 5)

Další doporučené články

Revmatoidní artritida: osm příznaků, které není radno podceňovat

Revmatoidní artritida: osm příznaků, které není radno podceňovat

Bolestivé klouby nejsou zdaleka tím jediným, co nemocné trpící revmatoidní artritidou trápí. Onemocnění bývá spjato s celou řadou zdravotních komplikací, z nichž některé mohou být velmi závažné. Znáte jejich varovné příznaky?
15. 9. 2014 Revmatoidní artritida
Zdraví dítěte s JIA se může zlepšit na letním táboře

Zdraví dítěte s JIA se může zlepšit na letním táboře

Revmatoidní artritida způsobuje vašemu dítěti chronickou bolest, ztuhlost a otoky kloubů a další obtíže. Se zmírněním obtíží mohou pomoci letní dětské tábory. Výsledky vědeckých studií totiž ukazují, že zdravotní stav takto postižených dětí se právě při letních aktivitách může výrazně zlepšit.
8. 8. 2010 Revmatoidní artritida
Zlepšete revma sportem!

Zlepšete revma sportem!

Ač se to zdá vzhledem k projevům revmatických onemocnění neuvěřitelné, podle nových studií mohou některé druhy sportů v boji proti revmatismu výrazně pomoci. Většina pacientů se přitom podvědomě pohybu a sportu vyhýbá, což je podle odborníků škoda.
15. 9. 2011 Revmatoidní artritida
Čím může trpět pokožka revmatika

Čím může trpět pokožka revmatika

Revmatoidní artritida není jen onemocnění kloubů. Nemoc může napadnout i jiné orgány. Jedním z nich bývá i kůže. Jak si s tím poradit?
6. 9. 2017 Revmatoidní artritida
Zánět kloubů pomůže snížit zázvor, olivový olej i špenát

Zánět kloubů pomůže snížit zázvor, olivový olej i špenát

Velikonoce jsou svátky plné zajímavých tradic, ale také dobou, kdy si více dopřáváme, a to především v jídle. Trpíte-li artritidou nebo jiným revmatickým onemocněním, měli byste si ušít jídelníček na míru i v době těchto svátků. Zaměřte se proto na ty potraviny, které vám prospívají, nikoli na ty, které se o Velikonocích „musí“ konzumovat.
20. 4. 2011 Revmatoidní artritida