Novinky - revmatoidní artritida

Užívejte si venkovních sportovních aktivit i s artritidou

Užívejte si venkovních sportovních aktivit i s artritidou

Nabízíme vám několik rad, které mohou všem s artritidou pomoci k bezbolestnému trávení volného času.

Nabízíme vám několik rad, které mohou všem s artritidou pomoci k bezbolestnému trávení volného času.

  1. Nepodceňujte se. Pokud jste jinak zdraví lidé s artritidou, můžete být schopni dělat mnohem více věcí, než si možná myslíte. Podle studií nezhoršuje dlouhodobé intenzivní cvičení příznaky této nemoci ani nezvyšuje destrukci postižených malých kloubů. Výjimkou jsou lidé, jejichž klouby jsou již závažně poškozeny.
  2. Vybírejte chytře. Buďte opatrní při výběru vhodné aktivity. Nevhodné sportování může příznaky zhoršit. Přizpůsobte také pohyb momentálnímu stavu onemocnění. Máte-li bolesti, dejte přednost sportům jemnějším k vašim kloubům (např. plavání, chůze).
  3. Cílů dosahujte postupně. Pokud si dáte nějakou metu, dejte tomu čas. Začněte s nižší zátěží a postupně se k ní propracujte. Snížíte tím riziko zranění a zvýšíte naděje na dosažení svého cíle.
  4. Při záchvatu onemocnění skončete. Pokud vaše choroba vzplane a vy se cítíte ztuhlí, bolaví a unavení nebo máte oteklé a zarudlé klouby, přestaňte s namáhavými sporty. Záchvat artritidy znamená, že onemocnění není dobře korigované, možná je i přítomnost infekce. V takovém případě vyhledávejte cvičení, jako je jóga či strečink, která vám mohou pomoci zmírnit ztuhlost a bolest.
  5. Pro cvičení si najděte ideální čas. Pro některé jedince může být nejlepší volbou cvičit ráno, jelikož v průběhu dne přichází únava. Naopak pro ty, kteří se po ránu cítí ztuhlí a bolaví, je vhodnější počkat alespoň několik hodin po probuzení.
  6. Než začnete, stanovte si limity. Obzvláště v začátcích je běžné, že vás mohou po pohybu trápit svaly. Bolest kloubů po cvičení už je však varovným signálem, že to bylo právě pro vás přehnané. Pohyb přes bolest je absolutně nevhodný – tělo se tak snaží říct, že už stačí. Navíc lidé s revmatoidní artritidou, obzvláště ti léčení steroidy, mají zvýšený práh bolesti, a vnímají ji proto až po větší zátěži.
  7. Chraňte se před sluncem. Některé léky (metotrexát, hydrochlorochin aj.) mohou zvyšovat senzitivitu kůže vůči slunečním paprskům. V takovém případě pak stačí pár minut expozice slunečnímu záření a objeví se ošklivá vyrážka nebo závažné spálení. Proto používejte brýle, pokrývku hlavy a dlouhé oblečení nebo přípravky s vyšším ochranným faktorem.
  8. Dodržujte pitný režim. Pijte dostatečné množství tekutiny před, v průběhu a po cvičení. Některé léky používané k léčbě artritidy (typu ibuprofenu a aspirinu) mohou případnou dehydrataci urychlovat.
  9. Používejte speciální pomůcky. Obuv na sport vybírejte ve specializovaných obchodech a nešetřete na ní. Svého doktora se zeptejte na pomůcky například na zpevnění a podporu kloubů paže.
  10. Přiznejte, že máte revmatoidní artritidu. Jelikož vaše tělo musí ještě navíc bojovat se zánětem, můžete se snáze unavit. Budou-li kolegové o vaší nemoci vědět, nebudou vás zbytečně tlačit a přemlouvat k vyšší výkonnosti.

(boba)

Zdroj: www.lifescript.com

Hodnocení článku:
(21 hodnocení - 2,6 z 5)

Další doporučené články

Revma se nevyhýbá ani slavným

Revma se nevyhýbá ani slavným

Kromě věhlasu a mnohdy pohnutých osudů spojuje mnoho známých osobností napříč časem i jedno onemocnění – revmatoidní artritida. Podívejte se, kdo se s touto nemocí také potýkal.
30. 6. 2014 Revmatoidní artritida
Sedm pravidel pro sportování s revmatem

Sedm pravidel pro sportování s revmatem

Každý rok se do ordinací praktických lékařů dostaví stovky pacientů kvůli zraněním způsobených neopatrným zimním sportováním. Nejčastějšími viníky jsou lyže, brusle, ale i sáňky. První místo v počtu zranění patří každoročně snowboardingu.
12. 1. 2014 Revmatoidní artritida
Vaše nemoc vám nemusí bránit dostatečně se věnovat dětem

Vaše nemoc vám nemusí bránit dostatečně se věnovat dětem

Vychovávání dětí a starost o rodinu není jednoduchý úkol ani pro zdravého člověka. Pokud trpíte artritidou, bude to pro vás znamenat mnoho přemýšlení a plánování navíc. Pokud se ale na vše pečlivě připravíte, může mít vaše nemoc na chod rodiny jen minimální vliv.
6. 2. 2011 Revmatoidní artritida
Správný postoj. Naučte se správně sedět a stát

Správný postoj. Naučte se správně sedět a stát

Sezením, chůzí nebo postáváním trávíme většinu dne. Proto je důležité dělat tyto činnosti správně. Že to umí každé malé děcko? Omyl, tak snadné to není.
8. 12. 2016 Revmatoidní artritida
Kuřecí kolagen uleví bolavým kloubům

Kuřecí kolagen uleví bolavým kloubům

Kuřecí kolagen může poskytnout úlevu od příznaků revmatoidní artritidy. Na toto téma totiž proběhla kontrolovaná a dvojitě zaslepená studie, která potvrdila, že kuřecí kolagen typu II je bezpečnou a účinnou léčbou právě pro pacienty s revmatoidní artritidou.
13. 1. 2010 Revmatoidní artritida