Novinky

Objev nového genu: dokáže předpovědět vznik bechtěreva?

Moderní medicína se snaží odhalit tajemství genové informace v lidských buňkách. Díky těmto pokrokům už známe příčinu mnoha závažných onemocnění. Vědci nyní objevili gen, který by mohl pomoci předpovědět vznik Bechtěrevovy choroby.

Naděje na obzoru

Ankylozující spondylitida neboli Bechtěrevova choroba je chronické zánětlivé onemocnění, které postihuje především klouby páteře. V závažných případech dochází ke vzniku takzvané bambusové páteře. Ta se projevuje srůsty mezi jednotlivými obratli, páteř je pak tuhá, neohebná a bolestivá. Nemoc se rozvíjí především u mladých lidí a zatím není znám žádný lék, který by chorobu úplně vyléčil. Lepší vyhlídky tak mají nemocní, u nichž je bechtěrev rozpoznán v časných stadiích. A právě v tomto ohledu by mohl výzkum přinést novou naději.

Genetická revoluce

V některých případech trvá podle vědců průměrně až 10 let, než je u nemocného stanovena diagnóza ankylozující spondylitidy. Za poměrně dlouhou dobu tak může poškození páteře doznat značných rozměrů. Velkou změnu v časném rozpoznání nemoci by měl přinést nový genetický test. Britští výzkumníci totiž objevili velkou různorodost v genu pro lidský enzym ERAP1. Tento enzym se za normálních okolností podílí na správné funkci imunitního systému. Mimo jiné se zúčastňuje i procesu rozpoznávání cizorodých a vlastních struktur. Tímto způsobem imunitní systém vyhodnocuje případná nebezpečí pro organismus. Určité varianty tohoto genu zřejmě souvisí také s rozvojem Bechtěrevovy choroby. I když přesná příčina není známá, na rozvoji autoimunitního zánětu se podílí tím, že během procesu rozpoznávání označují vlastní struktury za cizorodé, a tudíž pro organismus nebezpečné. Rozvoj chronického zánětu pak vede až k postupnému rozkladu páteře.

Budoucnost ve znamení testů

V blízké budoucnosti by se do diagnostiky ankylozující spondylitidy mohlo zařadit genetické testování, které by chorobu zachytilo ve velmi časných fázích vývoje. Nějakou dobu však budeme muset ještě počkat. Vědci nyní zkoumají, jaké varianty genu opravdu souvisí s rozvojem Bechtěrevovy choroby. Zajímavostí je, že se výzkum genu ERAP původně zaměřoval na spojitost s nádory hlavy a krku. Jeho vztah k ankylozující spondylitidě byl objeven víceméně náhodou. Tato náhoda však může znamenat velkou revoluci v diagnostice chronického onemocnění páteře.

(holi)

Zdroj: www.medicalnewstoday.com

Krevní test předpoví průběh Bechtěrevovy nemoci

Bechtěrevova choroba je značně individuální. Zatímco někteří nemocní žijí řadu let, aniž by je nemoc významněji omezovala v aktivitě, jiní se záhy po stanovení diagnózy stávají invalidními.
2. 9. 2012 Bechtěrevova nemoc
Spanilá jízda s Vlaďkou

Vážení přátelé, jmenuji se Vlaďka Všetečková a mám Bechtěrevovu chorobu. Na základě své životní zkušenosti jsem se rozhodla dělat osvětu a vyprávět svůj příběh, abych pomohla dalším lidem.
2. 9. 2009 Bechtěrevova nemoc
Čtyři rady, jak se ve městě vyhnout znečištěnému ovzduší

Žijete aktivně a pravidelně si dopřejete lehkou fyzickou aktivitu? To je zcela v pořádku. Zkuste se ale také vyhnout znečistěnému ovzduší. A není nutné vyrážet přímo do přírody. Smog působí v létě více potíží, než si uvědomujeme. Cvičení, smog a horko společně totiž organismus velmi zatěžují.
30. 8. 2010 Bechtěrevova nemoc
S Bechtěrevovou nemocí často souvisí i zánět střev

Mnoho lidí si neuvědomuje, že trávicí trakt obsahuje největší počet imunitních buněk ze všech orgánů těla. Proto není divu, že právě toto „sídliště imunity“ je poškozeno v případech, kdy se špatně naprogramovaný imunitní systém obrátí proti a buňkám vlastního těla...
10. 2. 2010 Bechtěrevova nemoc
BE blog III. Báječné léto… Ale ať už skončí!

Někteří lidé se těší na léto, že se ohřejí, vykoupou a odpočinou si. Já bych ale období mezi červnem a srpnem nejraději úplně vynechala. Ale ne, nejsem tak rozmazlená. Já ne. To moje klouby!
10. 8. 2018 Bechtěrevova nemoc
Bechtěrev vám nemusí zničit jen záda

Ankylozující spondylitida neboli Bechtěrevova nemoc postihuje především páteř a pohybový systém obecně. Nebezpečí ovšem hrozí i jinde v organismu. K jakým chorobám jsou tito pacienti náchylnější?
23. 1. 2017 Bechtěrevova nemoc