Novinky - revmatoidní artritida

Artritida a spánek. Pět tipů na dobrou noc

Artritida a spánek. Pět tipů na dobrou noc

Až 80 procent jedinců s revmatoidní artritidou si stěžuje na špatné spaní. Nemohou usnout, často se budí a vstávají s kohoutem. Bohužel nedostatek kvalitního spánku zhoršuje projevy nemoci. Proto přinášíme pět triků, jak se problémů se spaním zbavit.

Promluvte s doktorem

Lidé s revmatickým onemocněním mají tolik jiných starostí, které musí s lékařem probrat, že se na obtíže se spánkem ani nedostane. Kvalitní spánek znamená, že se po něm cítíte osvěžení a odpočatí. Lékař vám pomůže zjistit, jaká je příčina vaší nespavosti. Stojí za ní bolest, časté návštěvy toalety nebo se vám špatně dýchá? To vše může být za přerušovaným spánkem a zavinit vyčerpání během dne.

Spánek plánujte

Plánujete si vše, od pracovních schůzek přes nákupy až po dovolenou? Tak proč si nenaplánovat i čas strávený odpočinkem? Určete si hodiny, kdy budete chodit spát a kdy vstávat. Tento čas dodržujte i o víkendech a prázdninách. Organismus se tak naladí na pravidelný režim. Pokud chodíte o víkendu pozdě spát, o to těžší bude pondělní vstávání. Při plánování nezapomeňte, že většina lidí potřebuje spát 6–8 hodin denně. Své pokroky si pravidelně zapisujte třeba do diáře, dokud si na novou rutinu zcela nezvyknete.

Do pohybu!

Výzkumy ukazují, že aktivní lidé spí lépe. Nikdy však necvičte těsně před ulehnutím. Tělo je pak napumpované adrenalinem, který stimuluje i mozek. To je dobré přes den, ale ne když se chystáte na kutě.

Vypněte

Když vypnete telefon, tablet a počítač, váš mozek snáz „vypne“ také. Elektronika rozptyluje a kromě toho je zdrojem pro člověka nepřirozeného modrého světla. To nepříznivě ovlivňuje tvorbu spánkových hormonů v mozku.

Žádná káva ani alkohol před spaním

Pokud si nedokážete představit ráno bez šálku kávy nebo čaje, nemusíte se znepokojovat. Oblíbený ranní nápoj spánek nenaruší. Ale odpolední kafíčko by mohlo. Kofein z kávy, čaje a některých limonád povzbudí. Proto se nápojům s obsahem kofeinu odpoledne a vpodvečer vyhněte širokým obloukem. Ani alkohol a cigarety nejsou vhodným večerním společníkem.

(brbr)

Zdroj: 
www.arthritis.org

Hodnocení článku:
(177 hodnocení - 3 z 5)

Další doporučené články

Poznejte plíživé příznaky revmatoidní artritidy včas!

Poznejte plíživé příznaky revmatoidní artritidy včas!

Revmatoidní artritida je onemocnění, které začíná plíživě a pomalu a jeho příznaky se následně stupňují v průběhu mnoha týdnů a měsíců. Poznejte přicházející artritidu včas a vyrazte k lékaři co nejdříve!
23. 5. 2016 Revmatoidní artritida
 Jezte ryby, mohou pomoci při revmatoidní artritidě!

Jezte ryby, mohou pomoci při revmatoidní artritidě!

Konzumace ryb, zejména pak jejich oleje, může pomáhat v léčbě pacientů trpících revmatoidní artritidou. To jsou závěry výzkumu britských a amerických vědců zveřejněné v populárněnaučném časopise Nature na podzim roku 2009.
15. 2. 2010 Revmatoidní artritida
Ženy s revmatoidní artritidou trpí většími bolestmi než muži

Ženy s revmatoidní artritidou trpí většími bolestmi než muži

Přestože aktivita revmatoidní artritidy je nejspíše u mužů i žen stejná, trpí ženy mnohem výraznějšími příznaky nemoci. Důvodem je pravděpodobně jejich slabší tělesná konstituce a ztráta svalové hmoty, hlavně ve vyšším věku. To jsou alespoň závěry finské studie.
24. 3. 2009 Revmatoidní artritida
Poslouchat své tělo – i za cenu změn, hůře placeného zaměstnání či jiných přátel

Poslouchat své tělo – i za cenu změn, hůře placeného zaměstnání či jiných přátel

Zánětlivé autoimunitní onemocnění revmatoidní artritida ovlivňuje nemocné po všech stránkách. Mají bolesti, zejména zad a kloubů, bývají unavení, a proto obvykle musí výrazně ubrat ze svého životního tempa. Pochopitelně se to týká i zaměstnání. Říci, či neříci o své nemoci zaměstnavateli? Žádat o snížený úvazek? Případně změnit kvalifikaci? To vše a mnoho dalšího pacienti řeší, jak vyplývá i z příběhů dvou mladých žen s revmatickou nemocí.
18. 5. 2020 Revmatoidní artritida
Jezte třešně, jsou dobré na klouby

Jezte třešně, jsou dobré na klouby

Britští vědci z bostonské univerzity před nedávnem ohromili veřejnost tvrzením, že konzumace třešní statisticky významně snižuje riziko záchvatů dny.
16. 11. 2012 Revmatoidní artritida
Inzerce: