Může být alkohol prevencí proti revmatoidní artritidě?
25. 10. 2012
Zřejmě ano, ale jen v malém množství! Jeho střídmá konzumace údajně snižuje riziko rozvoje této nemoci, alespoň to tvrdí studie nedávno publikovaná v medicínském časopise British Medical Journal. Alkohol tak někdy může být i zdraví prospěšný.
Zřejmě ano, ale jen v malém množství! Jeho střídmá konzumace údajně
snižuje riziko rozvoje této nemoci, alespoň to tvrdí studie nedávno
publikovaná v medicínském časopise British Medical Journal. Alkohol tak
někdy může být i zdraví prospěšný.
Pozitivní vliv pravidelného užívání nízké dávky alkoholu v prevenci
kardiovaskulárních onemocnění je již všeobecně znám a odborníky uznáván.
Vědci však nyní přišli s informací, že takovýto způsob konzumace může
snižovat i riziko rozvoje některých chronických chorob, jako je právě
revmatoidní artritida. Na druhou stranu však varují, že vliv požívání
většího množství alkoholických nápojů na rozvoj této nemoci doposud není
dostatečně prozkoumán.
3 piva týdně
Revmatoidní artritida postihuje zhruba 1 % populace, přičemž třikrát
častěji ženy. Švédští vědci se rozhodli prozkoumat vliv užívání alkoholu
na rozvoj revmatoidní artritidy právě u ženského pohlaví.
Analyzovali data 34 141 Švédek narozených mezi léty 1914 a 1948.
Ukázalo se, že v okruhu žen, které popíjely více než 3 skleničky
alkoholických nápojů týdně, se vyskytlo o 52 % méně případů tohoto
onemocnění v porovnání s abstinentkami.
Standardní "sklenička" přitom představovala 500 ml piva, 150 ml vína
nebo 50 ml destilátu a mezi jednotlivými typy nápojů nebyl nalezen
žádný statisticky významný rozdíl.
Pro a proti
Odborníci se domnívají, že ochranný vliv alkoholu před rozvojem
revmatoidní artritidy coby autoimunitní choroby tkví v jeho schopnosti
do jisté míry oslabit imunitní systém. A to je pověstný kámen úrazu.
Zatímco pro některé druhy chorob může představovat účinnou prevenci,
v případě infekčních a mnohých jiných onemocnění je jeho užívání více
než nežádoucí.
Juvenilní idiopatická artritida je dlouhodobé zánětlivé onemocnění kloubů, které se objeví už v dětském věku. Jsou pro něj charakteristické bolesti, otoky a omezení pohybu v kloubu. Zejména bolest pak dokáže pořádně potrápit nejen dětské pacienty, ale i jejich rodiče. Ti pak vyzkouší kromě pravidelného rozcvičování i řadu léků s různým efektem.
Řada pacientů s psoriatickou artritidou se svých ošetřujících lékařů ptá, zda bezlepková dieta může pomoci při jejich onemocnění a zda by ji měli dodržovat. V současné době žádné takové obecné doporučení neexistuje a jasné důkazy o vztahu stravy obsahující lepek a průběhu jednotlivých autoimunitních onemocnění chybí. Mimo to je lidský organismus velmi komplexní systém a choroba u každého jedince probíhá odlišně. Všechny tyto skutečnosti je proto nutné brát v úvahu a případné doporučení bezlepkové diety zvažovat s ohledem na potřeby konkrétního pacienta.
Termoterapie (aplikace tepla nebo chladu) je jednou z nejstarších metod léčby příznaků revmatických nemocí. Její účinky se u jednotlivých pacientů liší, ale úleva může být při správném přístupu značná.
Zánětlivé autoimunitní onemocnění revmatoidní artritida ovlivňuje nemocné po všech stránkách. Mají bolesti, zejména zad a kloubů, bývají unavení, a proto obvykle musí výrazně ubrat ze svého životního tempa. Pochopitelně se to týká i zaměstnání. Říci, či neříci o své nemoci zaměstnavateli? Žádat o snížený úvazek? Případně změnit kvalifikaci? To vše a mnoho dalšího pacienti řeší, jak vyplývá i z příběhů dvou mladých žen s revmatickou nemocí.
Vitamin D je spíše látkou na pomezí vitaminu a hormonu. Můžeme ho přijímat z vnějších zdrojů nebo si ho sami tvořit – stačí vystavit kůži slunečnímu záření. Vitamin D velmi významně zasahuje do metabolismu vápníku. Ale nejen to, má i řadu dalších účinků.