Novinky

Progresivní svalová relaxace: 10 kroků k fyzické úlevě

Progresivní svalová relaxace: 10 kroků k fyzické úlevě

Tato metoda byla vyvinuta psychologem Edmundem Jacobsonem před necelým stoletím. Ovšem i v dnešní době může pomoci odlehčit stres a nervozitu či uvolnit napětí v těle.

Tato metoda byla vyvinuta psychologem Edmundem Jacobsonem před necelým stoletím. Ovšem i v dnešní době může pomoci odlehčit stres a nervozitu či uvolnit napětí v těle. Díky ní lze úspěšně získat zpět energii do života.

Pro zdravé i nemocné

Stres může se zdravím často pořádně zamávat. U pacientů s Bechtěrevovou nemocí dochází jeho vlivem k zesílení zánětu, ke zvýšení krevního tlaku i k problémům se spaním. Vyzkoušet můžete progresivní svalovou relaxaci, jejímž základem je napínání a poté uvolňování svalových skupin. Během několika minut tak lze zklidnit tělo i duši.

Při progresivní svalové relaxaci zapněte každou svalovou skupinu na deset vteřin a poté uvolněte. Několikrát se zhluboka nadechněte a vydechněte a všímejte si pocitu, který nastane, když se svaly uvolní. Přeskočte místa, kde cítíte při napínání bolest.

  1. Pohodlně se posaďte a zavřete oči. Párkrát se zhluboka nadechněte, při nádechu rozepněte břicho, při výdechu jej stáhněte.
  2. Při relaxaci začněte u hlavy a postupujte směrem dolů. Napněte svaly v obličeji, silně přivřete oči, nakrčte ústa a sevřete čelisti. Chvíli napětí udržte, pak jej uvolněte a dýchejte.
  3. Silou zvedněte ramena k uším, vydržte několik sekund, poté povolte a opět dýchejte.
  4. Pravou ruku zatněte v pěst, napněte svaly předloktí i paže, chvíli vydržte a pak paži uvolněte. Po dýchání zopakujte celý postup na levé končetině.
  5. Soustřeďte se na svaly na zádech a stáhněte lopatky k sobě. Chvíli vydržte a poté povolte. Zopakujte několikrát nádech a výdech.
  6. Vtáhněte břicho dovnitř. Udržte deset sekund, pak uvolněte. Zhluboka dýchejte. 
  7. Stáhněte zadek, chvíli napětí vydržte, poté jej uvolněte. Nadechněte se a vydechněte.
  8. Napněte pravé stehno a povolte. Po dýchání zopakujte celý postup i na levém stehně.
  9. Zpevněte pravé lýtko, chvíli jej udržte zatnuté, poté povolte, nadechněte se a vydechněte. Pak procvičte i na levé straně. 
  10. Stáhněte prsty pravé nohy i všechny svaly chodidla, chvíli vydržte, poté svaly uvolněte, nadechněte se a vydechněte. Postup zopakujte i na levém chodidle.

Vyzkoušejte deset jednoduchých kroků, které vám pomohou zbavit se nadbytečného napětí. Progresivní svalová relaxace je metodou vhodnou nejen pro pacienty s revmatickým onemocněním, ale i pro všechny, které trápí chronický stres.

(hak)

Zdroj: www.arthritistoday.org

Hodnocení článku:
(135 hodnocení - 3,1 z 5)

Další doporučené články

Proč bechtěreviky bolí záda?

Proč bechtěreviky bolí záda?

Bolesti zad jsou jednou z nejčastějších stížností člověka dnešní doby. Existuje jen málo šťastlivců, kteří se s nimi nesetkali.
1. 1. 2012 Bechtěrevova nemoc
Biomarkery předpoví průběh Bechtěrevovy nemoci

Biomarkery předpoví průběh Bechtěrevovy nemoci

Německý výzkum v nedávné době objevil nové látky, jejichž hladina v plazmě souvisí s postupem Bechtěrevovy nemoci. Pokud se tyto látky osvědčí, mohly by pomoci lékařům v hodnocení závažnosti nemoci nebo se stát klíčem v nové terapii.
13. 8. 2013 Bechtěrevova nemoc
3. Spanilá česko-slovensko-polská jízda

3. Spanilá česko-slovensko-polská jízda

Ráda Vás touto cestou zvu ke spoluúčasti na třetí spanilé jízdě, kterou chci uskutečnit v květnu příštího roku. Navazuji na Spanilou jízdu č.1 na Moravu a Spanilou jízdu č.2 na Slovensko.
6. 10. 2009 Bechtěrevova nemoc
Naučte se správně sedět, záda vám poděkují

Naučte se správně sedět, záda vám poděkují

Bolavá záda dokážou život pořádně znepříjemnit. Lidé s Bechtěrevovou chorobou se s tímto problémem setkávají téměř denně. Co dělat, aby se bolest během dne dala lépe snášet? Kromě dodržování léčby existují i další možnosti, jak si alespoň trochu ulevit.
3. 8. 2015 Bechtěrevova nemoc