Novinky

Progresivní svalová relaxace: 10 kroků k fyzické úlevě

Progresivní svalová relaxace: 10 kroků k fyzické úlevě

Tato metoda byla vyvinuta psychologem Edmundem Jacobsonem před necelým stoletím. Ovšem i v dnešní době může pomoci odlehčit stres a nervozitu či uvolnit napětí v těle.

Tato metoda byla vyvinuta psychologem Edmundem Jacobsonem před necelým stoletím. Ovšem i v dnešní době může pomoci odlehčit stres a nervozitu či uvolnit napětí v těle. Díky ní lze úspěšně získat zpět energii do života.

Pro zdravé i nemocné

Stres může se zdravím často pořádně zamávat. U pacientů s Bechtěrevovou nemocí dochází jeho vlivem k zesílení zánětu, ke zvýšení krevního tlaku i k problémům se spaním. Vyzkoušet můžete progresivní svalovou relaxaci, jejímž základem je napínání a poté uvolňování svalových skupin. Během několika minut tak lze zklidnit tělo i duši.

Při progresivní svalové relaxaci zapněte každou svalovou skupinu na deset vteřin a poté uvolněte. Několikrát se zhluboka nadechněte a vydechněte a všímejte si pocitu, který nastane, když se svaly uvolní. Přeskočte místa, kde cítíte při napínání bolest.

  1. Pohodlně se posaďte a zavřete oči. Párkrát se zhluboka nadechněte, při nádechu rozepněte břicho, při výdechu jej stáhněte.
  2. Při relaxaci začněte u hlavy a postupujte směrem dolů. Napněte svaly v obličeji, silně přivřete oči, nakrčte ústa a sevřete čelisti. Chvíli napětí udržte, pak jej uvolněte a dýchejte.
  3. Silou zvedněte ramena k uším, vydržte několik sekund, poté povolte a opět dýchejte.
  4. Pravou ruku zatněte v pěst, napněte svaly předloktí i paže, chvíli vydržte a pak paži uvolněte. Po dýchání zopakujte celý postup na levé končetině.
  5. Soustřeďte se na svaly na zádech a stáhněte lopatky k sobě. Chvíli vydržte a poté povolte. Zopakujte několikrát nádech a výdech.
  6. Vtáhněte břicho dovnitř. Udržte deset sekund, pak uvolněte. Zhluboka dýchejte. 
  7. Stáhněte zadek, chvíli napětí vydržte, poté jej uvolněte. Nadechněte se a vydechněte.
  8. Napněte pravé stehno a povolte. Po dýchání zopakujte celý postup i na levém stehně.
  9. Zpevněte pravé lýtko, chvíli jej udržte zatnuté, poté povolte, nadechněte se a vydechněte. Pak procvičte i na levé straně. 
  10. Stáhněte prsty pravé nohy i všechny svaly chodidla, chvíli vydržte, poté svaly uvolněte, nadechněte se a vydechněte. Postup zopakujte i na levém chodidle.

Vyzkoušejte deset jednoduchých kroků, které vám pomohou zbavit se nadbytečného napětí. Progresivní svalová relaxace je metodou vhodnou nejen pro pacienty s revmatickým onemocněním, ale i pro všechny, které trápí chronický stres.

(hak)

Zdroj: www.arthritistoday.org

Hodnocení článku:
(119 hodnocení - 3,1 z 5)

Další doporučené články

Bechtěrev na koňském hřbetě – pro i proti

Bechtěrev na koňském hřbetě – pro i proti

Říká se, že nejkrásnější pohled na svět je z koňského sedla. O pozitivním vlivu jízdy na koni se zmiňovali již slavní lékaři Hippokrates a Galén.
19. 5. 2012 Bechtěrevova nemoc