Novinky

Zbavte se ztuhlých zad díky gymnastickému míči

Zbavte se ztuhlých zad díky gymnastickému míči

Bechtěreviky často trápí bolesti zad. Nesnesitelné bývají především po ránu. Lze je samozřejmě utišit léky, i když ani to někdy nebývá snadné. Výzkumy však ukazují, že klíčem k bezbolestnému životu je pravidelné cvičení. Ztuhlá záda tak můžete rozcvičit třeba na gymnastickém míči.

Nový výzkum potvrdil blahodárné účinky pravidelného pohybu. Lékaři se tentokrát zaměřili na cvičení s velkým gymnastickým míčem. Pro tento pokus shromáždili 60 nemocných, které rozdělili na dvě poloviny. Jedna z nich dostala za úkol cvičit na gymnastickém míči dvakrát týdně po 40 minutách. Obtížnost se postupně zvyšovala po každém odcvičeném měsíci. 

Více síly, méně bolesti

Po čtyřech měsících nastal čas zúčtování. Výsledky byly více než příznivé.

  • U pravidelně cvičících lidí došlo k výraznému svalovému zesílení, díky čemuž se zlepšila stabilita a ohebnost páteře.
  • Většina nemocných si pravidelný pohyb pochvalovala, což se odrazilo i na lepším hodnocení kvality života než u necvičících.
  • Zesílení svalového korzetu páteře se ruku v ruce pojí i s menší intenzitou bolesti – proto lékaři vřele doporučují jakoukoliv šetrnou formu pohybu. Rozumným cvičením se dá dosáhnout zmírnění příznaků i zpomalení postupu onemocnění.

Cviky pro bolavá záda

  • Základním prvkem na gymnastickém míči je sed. Nejvhodnější je ten vzpřímený a dynamický (často se měnící). Jelikož míč nemá žádné opěradlo a je nestabilní, svaly se musí stále aktivovat a sed stabilizovat. Pérování způsobuje střídavé zatížení a odlehčení meziobratlových plotének, ty jsou lépe zásobeny živinami a pomaleji se opotřebovávají. Na míči však není vhodné sedět déle než 25 minut, jelikož se svaly po této době unaví a páteř je zbytečně zatěžována.
  • Hopsání na míči lze vylepšit střídavým upažováním a zvedáním kolen. Pro komplexní zapojení končetin a zádových svalů můžete tleskat pod střídavě zvednutými dolními končetinami.
  • V pozici vsedě můžeme také protáhnout boční svaly trupu. Jednu horní končetinu vzpažíme, druhou se opřeme o míč a ukloníme trup do strany.
  • Páteř lze procvičit i rotací trupu. Vsedě dáme ruce za hlavu a otáčíme se ze strany na stranu.
  • Cviků pro posílení krční, hrudní i bederní páteře existuje nesmírné množství. Pokud se vám pohyb na gymnastickém míči zalíbí, můžete volbu vhodných cviků konzultovat s fyzioterapeuty a rehabilitačními lékaři.
  • Pro kýžený efekt je důležité, aby protahování bylo pravidelné, dlouhodobé a hlavně přiměřené. Nakládání moc velké zátěže v počátcích cvičení může napáchat více škody než užitku.

Pohyb byl odjakživa velmi důležitou součástí lidské existence. V moderním světě však bohužel ztrácí své výsadní postavení. Pravidelné cvičení přitom nepomáhá pouze bechtěrevikům, ale je účinnou prevencí proti chorobám, jako jsou cukrovka, infarkt myokardu či hypertenze.

(holi)

Zdroje:
www.medscape.com
www.arthritisresearchuk.org

Hodnocení článku:
(270 hodnocení - 2,8 z 5)

Další doporučené články

Objev nového genu: dokáže předpovědět vznik bechtěreva?

Objev nového genu: dokáže předpovědět vznik bechtěreva?

Moderní medicína se snaží odhalit tajemství genové informace v lidských buňkách. Díky těmto pokrokům už známe příčinu mnoha závažných onemocnění. Vědci nyní objevili gen, který by mohl pomoci předpovědět vznik Bechtěrevovy choroby.
19. 1. 2015 Bechtěrevova nemoc
S bolestí beder pomohou nejen léky, ale i klid, koupele  a cvičení

S bolestí beder pomohou nejen léky, ale i klid, koupele a cvičení

Bolesti bederní a křížové části zad, tj. "dolních zad", jsou dennodenním chlebem praktického lékaře a ortopeda. Stěžují si na ně hlavně starší lidé, ale nevyhýbají se ani mladým pacientům. Nejčastěji přicházejí v důsledku přetížení svalových a šlachových struktur příslušné části zad.
28. 10. 2010 Bechtěrevova nemoc
5 tipů, jak si i s bechtěrevem užít léto!

5 tipů, jak si i s bechtěrevem užít léto!

S přicházejícím létem a stoupající rtutí teploměru může někdy naopak klesat nálada bechtěreviků k bodu mrazu. Bojí se totiž, že v tomto ročním období nebudou moci dělat stejné věci jako ostatní. Přinášíme vám několik rad a tipů, jak si léto užít i s touto chorobou.
30. 7. 2010 Bechtěrevova nemoc
Bechtěrevova choroba v otázkách a odpovědích

Bechtěrevova choroba v otázkách a odpovědích

Bechtěrevova choroba nepředstavuje jen obyčejnou bolest zad. Jde o chronické zánětlivé onemocnění, které může vést k trvalé invaliditě. Odpovědi na nejčastější otázky týkající se právě této choroby přináší následující řádky.
5. 5. 2014 Bechtěrevova nemoc