Novinky

Co dělat, když vás bolí v kříži?

Co dělat, když vás bolí v kříži?

Sužuje vás bolest hýždí a zadní strany stehen? Přenáší se i do oblasti třísel či stydké spony? Komplikuje vám tato bolest váš běžný pohyb? Přinášíme vám několik tipů, jak vyzrát na bolest křížokyčelního kloubu.

Křížokyčelní (odborně sakroiliakální) kloub, označovaný také zkratkou SI, spojuje pánev s dolní částí páteře. Má sice jen velmi malý rozsah, jeho správná funkce je však důležitá pro stabilitu pánve. Pomáhá přenést váhu horní části těla na nohy a tlumí nárazy při chůzi či běhu.

Typické je postižení tohoto kloubu při Bechtěrevově nemoci. Za jeho bolestí ale mohou stát i jiné příčiny, například úrazy, skolióza, těhotenství, operace v dolní části zad nebo nestejná délka nohou.

Bolest je nejčastěji soustředěna do dolní části zad nebo do hýždí či horních částí nohou. V případě Bechtěrevovy nemoci se objevuje nejčastěji v noci nebo po dlouhém sezení.

Jak od bolesti ulevit? Nabízíme několik tipů:

1. Pomozte si pohybem

Když vás tato bolest potká, stačí někdy k úlevě jen trochu pohybu. Vhodná je chůze, plavání nebo jízda na rotopedu. Začněte pomalu, pohyb omezte pouze na několik minut denně, a když vám nezpůsobuje bolest, můžete cvičení postupně prodloužit na 20 až 30 minut.

2. Dopřejte si trochu odpočinku

Při bolesti by se neměl křížokyčelní kloub přetěžovat. Jak aktivní můžete být, záleží na intenzitě vaší bolesti. V prvních dnech často pomáhá několik hodin dlouhý odpočinek vleže. Tělo při tom mějte v neutrální pozici. Pokud spíte na zádech, podložte si kolena polštářem. Pokud upřednostňujete polohu na boku, dejte si polštář mezi kolena. Jakmile to váš stav dovolí, neváhejte opět začít s pohybem.

3. Poznejte, co vám škodí

Některé pohyby mohou bolest křížokyčelního kloubu zhoršovat. Vyvarujte se proto:

  • zvedání kolen k hrudi,
  • sedů lehů,
  • otáčení se,
  • předklánění se s napnutými koleny.

V akutní fázi bolesti byste se měli vyhýbat běhu i všem aktivitám, které kloub nadměrně zatěžují a při kterých je nutné přenášet váhu z jedné nohy na druhou. S tímto pohybem se poměrně často setkáte například při golfu, aerobiku nebo bruslení. 

4. Vyzkoušejte teplo či chlad

Ledování pomáhá proti otokům a otupuje bolest. Aplikujte led po dobu 20 minut, potom chlazenou oblast nechte odpočinout a ledujte znovu nejdříve za dalších 30 minut. Od bolesti vám ale může ulevit i teplo – vyzkoušejte hřejivé polštářky nebo ohřívací lahev.

5. Pozor na správné držení těla

Zaměřte se na to, abyste nepřenášeli váhu pouze na polovinu těla. Měli byste se vyhnout zlozvykům, jako například sedu s překříženýma nohama nebo sezení s mobilem či peněženkou v zadní kapse kalhot. Při stání byste měli mít váhu rovnoměrně rozloženou mezi obě nohy a chodidla.

6. Stabilizujte kloub pánevním pásem

Proti bolesti mohou pomoci také speciální pásy podporující stabilitu pánve a křížokyčelního kloubu. Je však nutné je nosit po celý den, protože za kratší dobu se jejich účinek nedostaví.

7. Zajděte si do lékárny

Na bolest kloubu mohou zabrat i v lékárnách běžně dostupná nesteroidní antirevmatika. Dokážou tlumit otok i bolest. Pokud je však berete delší dobu, mohou se u vás s větší pravděpodobností projevit jejich různé nežádoucí účinky. Mezi nejčastější patří žaludeční obtíže, vyrážka nebo vysoký krevní tlak. V lékárnách jsou volně k dostání i masti tlumící bolest. 

8. Svěřte se do rukou specialisty

Pokud si s bolestí už nedokážete poradit, lékař vám nejspíš předepíše léky, injekce nebo doporučí návštěvu fyzioterapeuta. Alternativními možnostmi léčby jsou také masáže či akupunktura. V krajním případě může být řešením bolesti i operace. 

(viv)

Zdroje:

https://www.webmd.com/back-pain/si-joint-pain-16/slideshow-si-joint-manage-pain

https://www.webmd.com/back-pain/si-joint-pain-16/si-joint-dysfunction

Hodnocení článku:
(3381 hodnocení - 3,1 z 5)

Další doporučené články

Biomarkery předpoví průběh Bechtěrevovy nemoci

Biomarkery předpoví průběh Bechtěrevovy nemoci

Německý výzkum v nedávné době objevil nové látky, jejichž hladina v plazmě souvisí s postupem Bechtěrevovy nemoci. Pokud se tyto látky osvědčí, mohly by pomoci lékařům v hodnocení závažnosti nemoci nebo se stát klíčem v nové terapii.
13. 8. 2013 Bechtěrevova nemoc
Méně či více závažné mimokloubní projevy Bechtěrevovy choroby

Méně či více závažné mimokloubní projevy Bechtěrevovy choroby

Kdo se potýká s Bechtěrevovou chorobou, má pravděpodobně velmi konkrétní představu o tom, jak dokáže působit na páteř a velké klouby. Ale v pohybovém systému její dosah bohužel nekončí. Může ohrozit naše trávení, vylučování, srdce i zrak.
30. 12. 2020 Bechtěrevova nemoc
Podivuhodný život V. M. Bechtěreva

Podivuhodný život V. M. Bechtěreva

Ruský neurolog, psychiatr a fyziolog Vladimír Michajlovič Bechtěrev je známý zejména díky Bechtěrevově nemoci, kterou poprvé popsal právě on. Význam tohoto lékaře a vědce v dějinách medicíny byl však mnohem větší.
21. 5. 2009 Bechtěrevova nemoc
Při sportu zapomínám na revma a nic mě nebolí

Při sportu zapomínám na revma a nic mě nebolí

Ty tam jsou časy, kdy se nemocným všeho druhu radilo, aby se šetřili. Heslem dneška je hlavně se hýbat. A není to jen nějaká momentální móda – prospěšnost pohybu je dokázána výzkumem.
16. 4. 2018 Bechtěrevova nemoc
10 věcí, které pomohou překonat ranní ztuhlost

10 věcí, které pomohou překonat ranní ztuhlost

Máte kvůli bolestem problém vstát ráno z postele? Trvá hodinu, než se vaše tělo dostane na „provozní teplotu“? Pokud ano, může vám pomoci několik rad pro co nejlepší zvládnutí tohoto hendikepu.
30. 9. 2012 Bechtěrevova nemoc
Inzerce: