Novinky

Pojďte s námi na procházku

Pojďte s námi na procházku

Chůze přináší osobám se spondylartritidou nejen úlevu od bolesti, ale celkově prospívá jejich zdraví. Nejlepší je s ní ale začínat po malých krůčcích.

Pokud trpíte artritidou, je vyhlídka dlouhé chůze možná tím posledním, po čem právě toužíte – zejména v případě, že máte některou z forem artritid, které postihují páteř, jako například ankylozující spondylartritidu. Revmatologové a fyzioterapeuti jsou však za jedno v tom, že chůze u těchto onemocnění naopak vede k úlevě od bolesti a zároveň pomáhá proti ztuhlosti.

Vyjít si na procházku je jednou z nejsnazších forem cvičení. Nemusíte si pořizovat žádné speciální sportovní vybavení, stačí vám jen pár pohodlných bot a pak už můžete vykročit ze dveří a dát se na cestu. Chůze působí pozitivně na celou páteř, posiluje svaly, udržuje klouby pružné, podporuje vzpřímené držení těla, a navíc pomáhá shodit přebytečná kila.

Jak s procházkováním začít?

V případě ankylozující spondylartritidy se doporučuje vyjít si na procházku každodenně nebo alespoň pětkrát týdně. Ideálním cílem je 30 minut chůze denně, týdně pak minimálně 180 minut. Není nutné ujít celou vzdálenost naráz, především pokud se řadíte mezi začátečníky. Abyste své klouby při začátku nadměrně nezatěžovali, doporučuje se rozvrhnout si procházku na desetiminutové časové úseky. Zároveň však pamatujte, že nic se nesmí přehánět – pokud vám pohyb působí bolest, nebo dokonce zhoršuje vaše onemocnění, měli byste snížit intenzitu zátěže a poradit se se svým lékařem.

10 000 kroků pro záda bez bolesti

Pokud jste si zakoupili krokoměr, můžete snadno zjistit, kolik kroků ujdete během celého dne při vykonávání běžných denních aktivit, a mít tak lepší přehled o svém výkonu. Většina lidí ujde za den 3 000 až 5 000 kroků. Pokuste se každý den ujít o něco více, dokud se nedostanete k ideálnímu počtu pro nemocné s ankylozující spondylartritidou – 10 000 kroků denně.

Myslete na správné držení těla

Během procházky byste se měli soustředit i na to, jakým stylem chodíte. Zaměřte se na to, abyste drželi narovnanou páteř a zdviženou hlavu. Správné držení těla si můžete otestovat například tím, že se postavíte zády ke zdi a svůj postoj upravíte tak, aby se vaše hlava, ramena, hýždě i paty zároveň dotýkaly zdi.

Nebojte se pohybu

Pokud si chcete pohyb něčím zpestřit, můžete vyzkoušet i severskou chůzi (známou také pod názvem nordic walking) se speciálními sportovními holemi. Golf je také ideálním sportem, protože zahrnuje spoustu chůze a kromě páteře má dobrý vliv i na rozsah pohybu v ramenních kloubech.

Nemějte strach z pohybu! Čím více se budete hýbat, tím snáze vám to půjde!

(viv)

 

Zdroje:

https://nass.co.uk/managing-my-as/exercise/walking/

https://www.healthline.com/health/ankylosing-spondylitis-exercises#walking-posture

https://www.everydayhealth.com/ankylosing-spondylitis/taking-ankylosing-spondylitis-for-a-walk.aspx

Hodnocení článku:
(145 hodnocení - 2,7 z 5)

Další doporučené články

Ani bechtěrev nemusí být překážkou pro létání za exotikou

Ani bechtěrev nemusí být překážkou pro létání za exotikou

Dnešní doba nabízí neuvěřitelně rychlý rozvoj snad ve všech oblastech, cestování nevyjímaje. Za poměrně krátkou dobu můžete být až na druhém konci světa. Přesto všechno ale obzvláště dlouhé lety mohou být pro bechtěreviky oříšek. Jak zmírnit dopad dlouhých letů na vaši páteř?
14. 9. 2015 Bechtěrevova nemoc
Přední český fyzioterapeut Pavel Kolář bojuje s Bechtěrevovou nemocí

Přední český fyzioterapeut Pavel Kolář bojuje s Bechtěrevovou nemocí

Nemoci si nevybírají, na koho zaútočí. Dokladem toho je i náš vyhlášený fyzioterapeut Pavel Kolář, který od mládí bojuje s Bechtěrevovou nemocí. Svým životním postojem, aktivním přístupem k onemocnění a pomocí svého povolání ale naštěstí drží svou nemoc „v šachu“.
14. 3. 2010 Bechtěrevova nemoc
Bechtěrevici, pozor! Kouření zhoršuje rentgenový nález!

Bechtěrevici, pozor! Kouření zhoršuje rentgenový nález!

Cigaretový kouř může u osob s ankylozující spondylitidou až pětkrát znásobit působení zánětu na poškození kostí. Muži, kteří kouří, jsou v porovnání se ženami nekuřačkami vystaveni dokonce třináctinásobnému riziku.
31. 7. 2014 Bechtěrevova nemoc
Trpíte bolestmi hlavy? Na vině může být i bechtěrev!

Trpíte bolestmi hlavy? Na vině může být i bechtěrev!

Zablokovaná krční páteř, úraz, špatné držení těla, ale i Bechtěrevova nemoc. Bolesti hlavy mohou mít často příčinu v problémech se zády, zejména v oblasti krku a horní části hrudníku. Důvod vašich obtíží přitom odhalí jedině lékař, návštěvu ordinace tak není v případě výrazných a dlouhodobých bolestí vhodné odkládat.
16. 8. 2019 Bechtěrevova nemoc